Connect with us

Infrastruktura

Antyzderzeniowe poduszki na autostradzie A2

Opublikowano

-

Tylko w tym roku trzykrotnie udało się uniknąć tragedii dzięki energochłonnym poduszkom antyzderzeniowym, które zabezpieczają prace remontowe na odcinku autostrady między Świeckiem a Koninem

Autostrada Eksploatacja jako pierwsza w Polsce zaczęła stosować osłony antyzderzeniowe do zabezpieczenia prowadzonych na autostradzie prac. Fot. Materiały prasowe/Piotr Rusin AESA

Antyzderzeniowe poduszki, to osłony montowane do samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 8 ton. Ich celem jest pochłonięcie energii kinetycznej pojazdu uderzającego w osłonę. Firma Autostrada Eksploatacja jako pierwsza w Polsce zaczęła stosować osłony antyzderzeniowe montowane na ciężarówkach do zabezpieczenia prowadzonych na autostradzie prac. Dysponuje 10 takimi poduszkami.

 – By zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom, ale też osobom podróżującym naszą autostradą zdecydowaliśmy się na zakup specjalnych energochłonnych osłon, wyposażonych w tablice sygnalizacyjne, których zadaniem jest zabezpieczenie robót prowadzonych na jezdni autostrady. Tylko w tym roku doszło do trzech zdarzeń, w których poduszka antyzderzeniowa uratowała życie kierowcom – mówi Włodzimierz Matczak, dyrektor Eksploatacji Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja. – Wypadki, w których kierowcy najechali na tył osłony energochłonnej pokazały, że sprzęt ten spełnił swoje zadanie. Wszystkie roboty prowadzone na jezdni staramy w miarę możliwości zabezpieczać tym sprzętem. Nasi pracownicy, korzystający z osłony również czują się bezpieczniej prowadząc prace na autostradzie – dodaje Matczak.

Widzą roboty na drodze i nie zwalniają

Badania pokazują, że bardzo wielu kierowców nie zachowuje się bezpiecznie kiedy widzi, że na autostradzie prowadzone są prace. Z przeprowadzonego w lipcu badania ankietowego kierowców na autostradzie A2 wynika, że choć  71 proc. badanych kierowców zauważyło pracujący na autostradzie sprzęt to jedynie 48 proc. dostosowało prędkość do ustawionego oznakowania. Zaledwie 38 proc. badanych zmniejszyło prędkość do ich zdaniem odpowiedniej, a 10 proc. uznało nawet, że nie musi zwalniać.

Na A2 prace remontowe zabezpiecza 10 takich poduszek antyzderzeniowych. Fot. Materiały prasowe/Piotr Rusin AESA

Prawie 74 proc. respondentów uważa, że zachowanie innych kierowców na autostradzie jest bezpieczne. 26 proc. zwraca uwagę na złe nawyki, które mogą doprowadzić do tragedii. Autostrada Eksploatacja przypomina pięć podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po autostradach:

– zachowuj odstęp,  tak by w razie potrzeby swobodnie wyhamować

– zjeżdżając z autostrady, sygnalizuj manewr z wyprzedzeniem

– obserwuj cały czas to co się dzieje wokół, by móc w razie niebezpieczeństwa zareagować

– sygnalizuj niebezpieczeństwo zostawiając z przodu swojego samochodu trochę miejsca

– miej ograniczone zaufanie do innych użytkowników drogi

AN