Connect with us

Infrastruktura

Już w czerwcu znikną niedokończone bramki na A2 w okolicach Pruszkowa

Opublikowano

-

GDDKiA zabiera się za modernizację A2. Do 30 czerwca zniknąć mają niedokończone bramki poboru opłat w Pruszkowie. Dodatkowy pas pojawi się dopiero w 2025 r.

Nieczynny Punkt Poboru Opłat na A2 w Pruszkowie. Fot. GDDKiA

Nieczynny Punkt Poboru Opłat na A2 w Pruszkowie. Fot. GDDKiA

Od środy rozpocznie się likwidacja wysp na nieczynnym punkcie poboru opłat w Pruszkowie na autostradzie A2. Rozebranych zostanie siedem wysp segregacyjnych i wyremontowana nawierzchnia betonowa. Po wykonaniu oznakowania poziomego i ustawieniu barier kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ruch będzie odbywał się płynnie, bez ograniczenia prędkości tak jak obecnie. Zakończenie robót przewidziano na 30 czerwca tego roku.

Punkt Poboru Opłat zostanie rozebrany, bo rząd zapowiedział, że autostrada A2 na odcinku Łódź – Warszawa pozostanie bezpłatną.

Poszerzenie A2 o trzeci pas

Dziś też GDDKiA podpisała w Łodzi umowę na przygotowanie analizy technicznej z elementami koncepcji na budowę trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2 od węzła Łódź Północ do granicy z woj. mazowieckim. Niebawem ma być wybrana najkorzystniejsza oferta na dalszy ciąg poszerzenia A2 do węzła Konotopa.

Opracowanie analizy technicznej z elementami koncepcji na budowę trzeciego pasa ruchu i uzyskanie decyzji środowiskowej ma zająć 19 miesięcy. Dotyczy to zarówno odcinka w woj. łódzkim, na który dziś podpisano umowę z wykonawcą (długość 46,2 km, Transprojekt Gdański, wartość blisko 2,5 mln zł) jak i w woj. mazowieckim (długość 43 km, wpłynęło pięć ofert, o wartości od 3,1 do 4,6 mln zł).

Dalszym etapem będzie ogłoszenie przetargów w trybie projektuj i buduj na realizację inwestycji, czyli poszerzenie blisko 90 km autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu wykorzystując na ten cel szeroki pas dzielący jaki przewidziano na ten cel. Zakończenie inwestycji planowana jest na połowę 2025 r.

Poszerzenie autostrady A2 związane jest z rosnącym natężeniem ruchu oraz planowaną realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego w sąsiedztwie autostrady. Generalny Pomiar Ruchu wykonany w 2015 r. wykazał, że na odcinku Łódź Północ – Wiskitki wynosiło ok. 40 tys. pojazdów na dobę, Wiskitki – Grodzisk Maz. 45 tys. pojazdów na dobę, pomiędzy Grodziskiem Maz. a Pruszkowem wzrosło osiągając ok. 57 tys. pojazdów na dobę, natomiast na wlocie do Warszawy pomiędzy Pruszkowem a Konotopą liczba pojazdów sięgnęła ok. 75 tys. pojazdów na dobę. Przeprowadzony w 2017 r. pomiar ruchu na odcinku pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Maz. wykazał wzrost o 13 tys. pojazdów na dobę w stosunku do danych z 2015 r. Dodatkowy pas ruchu pozwoli zwiększyć płynności a tym samym poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

red