Ministerstwo bierze się za drogi dla rowerów. Powstaną nowe wytyczne

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Dlaczego w Polsce giną rowerzyści i jakie są najbezpieczniejsze dla nich rozwiązania – takie opracowanie za 1,2 mln zł sporządzi Instytut Transportu Samochodowego. Resort infrastruktury zlecił te prace, bo chce zapanować nad dynamicznie rozwijającym się ruchem rowerowym w Polsce

Rower. Fot. rgbstock.com

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamówiło podręcznik zawierający wytyczne dla najbezpieczniejszego projektowania ruchu rowerowego. Fot. rgbstock.com

Rower jest coraz popularniejszym środkiem transportu i wiele polskich miast dostosowuje do niego polityki transportowe. Patrząc na przybywające w miastach drogi dla rowerów można by myśleć, że dla cyklistów miejskie trasy stają się coraz bezpieczniejsze.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ma chyba jednak inne zdanie. Właśnie zleciło prace, które mają zapewnić rowerzystom „maksymalny poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym”.  – Pojawiła się konieczność dokonania pogłębionej analizy przyczyn wypadków z udziałem rowerzystów oraz możliwości poprawy bezpieczeństwa tej grupy niechronionych uczestników ruchu drogowego. Opracowane muszą więc zostać ogólnokrajowe, jednolite wytyczne kształtowania bezpiecznego ruchu rowerowego, zwierające skuteczne rozwiązania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa rowerzystów – informuje Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Ma w tym pomóc opracowanie podręcznika z wytycznymi do organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego. Przygotuje go Instytut Transportu Drogowego za 1,2 mln zł. 6 marca umowę na sporządzenie tego opracowania podpisali dyrektor ITS Marcin Ślęzak i sekretarz KRBRD Konrad Romik.

– Opracowanie będzie zawierało zbiór rekomendacji dla projektowania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej oraz przybliżało związany z tymi zagadnieniami aktualny stan prawny – zapowiada  prof. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS.

Podręcznik z przeznaczony będzie dla praktyków zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, a w szczególności zarządzających ruchem oraz zarządców dróg wszystkich kategorii, administracji drogowej, osób zajmujących się planowaniem przestrzennym, projektantów dróg i organizacji ruchu, a także przedstawicieli środowiska naukowego.

Umowa z ITS zakłada, że badania skuteczności urządzeń i rozwiązań dopuszczonych do stosowania w aktualnym stanie prawnym oraz prace nad podręcznikiem zostaną zakończone we wrześniu 2018 r. W marcu 2020 r. przekazany zostanie materiał przedstawiający wyniki badań na temat urządzeń i rozwiązań możliwych do zastosowania po dokonaniu ewentualnych zmian w przepisach prawa.

luz