Niemcy budują e-autostradę dla ciężarówek. Będzie gotowa już za rok

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Na 10 kilometrach autostrady A5 w Niemczech powstanie elektryczna linia dla hybrydowych ciężarówek. System dla władz Hesji zbuduje Siemens. Gotowy będzie w 2018 r.

 

Na 10 kilometrach autostrady A5 w Niemczech powstanie linia dla hybrydowych ciężarówek. Fot. Siemiens

Na 10 kilometrach autostrady A5 w Niemczech powstanie linia dla hybrydowych ciężarówek. Fot. Siemiens

Linia dla zelektryfikowanego transportu będzie dostarczała prąd hybrydowym ciężarówkom. W 2018 r. odbędzie to pierwszy test koncepcji elektrycznej autostrady (eHighway) w warunkach drogowych. System zostanie zainstalowany na autostradzie A5 na odcinku między węzłem Zeppelinheim/Cargo City Süd przy porcie lotniczym Frankfurt ,a węzłem Darmstadt/Weiterstadt.

Firma Siemens jest odpowiedzialna za planowanie, budowę oraz utrzymanie nowego systemu, który będzie pierwszym takim w Niemczech. Całość powstanie jako część większego projektu ELISA (Zelektryfikowany, innowacyjny ciężki transport drogowy na autostradach), prowadzonego przez Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych (BMUB).

– Budowa systemu pozwoli nam sprawdzić w praktyce, czy realne jest zintegrowanie publicznej autostrady z napowietrzną linią zasilającą. System będzie używany jako część istniejącej sieci transportowej, aby potwierdzić zasadność i praktyczne wykorzystanie w transporcie towarowym – powiedział Gerd Riegelhuth, dyrektor z Hessen Mobil – firmy odpowiedzialnej za utrzymanie transportu drogowego w Hesji.

– Dzięki eHighway stworzyliśmy ekonomicznie zasadne rozwiązanie transportu drogowego, nie mającego wpływu na środowisko naturalne. Nasza technologia jest alternatywą dla już istniejących rozwiązań opartych na silnikach wewnętrznego spalania – powiedział Roland Edel, główny technolog w branży Mobility Siemensa AG.

System eHighway jest dwa razy bardziej wydajny w porównaniu do ciężarówek z silnikami diesla. To oznacza nie tylko zmniejszoną o połowę konsumpcję energii, ale również istotne zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza. Głównym elementem systemu jest inteligentny pantograf zainstalowany na ciężarówce o napędzie hybrydowym. Takie ciężarówki charakteryzują się zerowym współczynnikiem emisji spalin, gdy działają w ramach systemu, a przy utracie kontaktu z linią zasilającą automatycznie załączają silnik hybrydowy i od razu są gotowe do podróży na standardowych jezdniach.

red