Rozpoczęła się budowa drogi S17 Garwolin – Kurów

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Dziś ruszyła budowa drogi ekspresowej S17 między końcem obwodnicy Garwolina a węzłem Kurów Zachód

Ruszyła budowa drogi ekspresowej S17. Źródło: mib.gov.pl

Budowa drogi ekspresowej S17 rozpoczęła się symbolicznym wbiciem łopat – jedną z nich wbił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk Źródło: mib.gov.pl

Inwestycja rozpoczęła się symbolicznym wbiciem łopat m.in. przez ministra infrastruktury i budownictwa. – To, co widzimy, napawa optymizmem. Prace idą pełną parą, ich tempo jest imponujące. Dużo się już na budowie dzieje. Dziękuję wykonawcom za takie zaangażowanie w realizację tej inwestycji. Wraca normalność na budowy polskich dróg – powiedział Andrzej Adamczyk. I dodał: – Politycy to, co mieli do zrobienia – zrobili. Teraz czas na inżynierów.

Odcinek drogi S17 Garwolin – Kurów, o długości blisko 60 kilometrów, podzielony został na cztery zadania, które realizuje trzech wykonawców. Łączna wartość inwestycji to blisko 2 mld zł, z czego koszt robót to około 1,5 mld zł. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w połowie 2019 r.

s17

– Do tej pory Polska Wschodnia była zaniedbywana. Zmieniamy to. Udowadniamy, że polskie państwo może się zająć tymi regionami, które do tej pory były pomijane – podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Budowa drogi ekspresowej S17 pomiędzy końcem obwodnicy Garwolina a węzłem Kurów Zachód to bardzo duże przedsięwzięcie inżynierskie i logistyczne. Niemal połowa trasy liczącej dokładnie 58,6 km powstaje w sąsiedztwie obecnej DK17, z czego około 10 km zostanie przebudowane do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Jej nawierzchnia wykonana zostanie z betonu cementowego, a przekrój jezdni umożliwi w przyszłości dobudowę w pasie rozdziału trzeciego pasa ruchu.

Obiekty inżynieryjne

Zbudowanych zostanie blisko 90 obiektów inżynierskich, w tym 23 mosty (najdłuższy na rzece Wieprz), 45 wiaduktów, trzy kładki, dwa dolne przejścia dla pieszych oraz 16 przejść dla zwierząt. Powstanie siedem węzłów drogowych (Górzno, Gończyce, Trojanów, Ryki Północ, Ryki Południe, Skrudki i Żyrzyn) oraz cztery Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP).

Wykonawcy trasy

Firma Budimex realizuje dwa odcinki o łącznej długości ok. 25,2 km – od końca obwodnicy Garwolina do granicy województw. Kolejny odcinek, od granicy województw do węzła Skrudki, o długości ponad 20 km, realizuje firma PORR Polska Infrastructure. Ostatni, pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, firma Mota-Engil Central Europe.

Na wszystkich czterech odcinkach prowadzone są prace o rożnym stopniu zaawansowania: porządkowanie terenu po wycince, odhumusowanie, roboty ziemne, przebudowa kolizji z sieciami czy też prace przy obiektach inżynierskich.

Kolejne odcinki S17

W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim toczy się postępowanie w sprawie zezwoleń na realizację kolejnych dwóch odcinków przyszłej S17: od węzła Lubelska do obwodnicy Kołbieli oraz od obwodnicy Kołbieli do obwodnicy Garwolina. Wykonawca pracuje nad dokumentacją potrzebną do złożenia wniosku o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) na realizację obwodnicy Kołbieli.

red