Connect with us

Infrastruktura

San Francisco goni Jaworzno. W ubiegłym roku najmniej ofiar wypadków od 1915 r.

Kalifornijska metropolia jest coraz bliżej „Wizji zero”. W 2017 r. w wyniku wypadków zginęło tam 20 osób – najmniej od 1915 r. San Francisco podobnie jak polskie Jaworzno na poważnie zabrało się za przebudowę infrastruktury i w trzy lata zredukowało liczbę ofiar o 40 proc.

Opublikowano

-

Kalifornijska metropolia jest coraz bliżej „Wizji zero”. W 2017 r. w wyniku wypadków zginęło tam 20 osób – najmniej od 1915 r. San Francisco podobnie jak polskie Jaworzno na poważnie zabrało się za przebudowę infrastruktury i w trzy lata zredukowało liczbę ofiar o 40 proc.

"Wizja Zero" przynosi efekty w San Francisco. W 2017 r. zginęło tam w wypadkach 20 osób - najmniej od 1915 r. Fot. CC0

„Wizja Zero” przynosi efekty w San Francisco. W 2017 r. zginęło tam w wypadkach 20 osób – najmniej od 1915 r. Fot. CC0

Program „Wizja zero” realizowany jest w San Francisco od 2014 r. Rok przed jego wprowadzeniem w tym kalifornijskim mieście w wypadkach drogowych zginęły 34 osoby. Po trzech latach udało się zredukować tę liczbę o 41 proc. do 20. Przedstawiciele kalifornijskiej policji mówią, że 20 ofiar śmiertelnych, to o 20 za dużo i chcą rozwijać program tak aby w wyniku wypadków w San Francisco nie ginął nikt. Jednak i tak miasto może już mówić o sukcesie „Wizji zero”. W ubiegłym roku bowiem zginęło najmniej osób od 1915 r., kiedy zaczęto prowadzić statystyki śmiertelnych wypadków San Francisco.

Węższe ulice, więcej progów

Poprawy bezpieczeństwa na ulicach San Francisco  nie byłoby gdyby nie przebudowa infrastruktury. Tylko w ostatnim roku Urząd Transportu San Francisco dokonał 700 zmian na ulicach miasta. Powstało ponad 70 zwężeń dróg przy przejściach dla pieszych (nazywanych bulb-outs) i 50 wymalowanych przy szerokich drogach stref bezpieczeństwa, które poprawiają widoczność, stwarzają większą przestrzeń między samochodem a pieszym czekającym na przejście i zmuszają kierowcę do tego by zmniejszył prędkość podczas skręcania. Przybyło także 50 progów zwalniających, 50 sygnalizacji świetlnych zostało zmodernizowanych. Miasto stawia też na bezpieczne ścieżki dla pieszych. Przybyło ich w minionym roku 12 mil (blisko 20 km).

San Francisco nie poprzestaje jednak na przebudowie infrastruktury. Edukuje pieszych i kierowców, ogranicza dozwoloną prędkość w mieście i stawia na bezwzględność wobec łamiących przepisy. Policja przyjęła politykę „Focus on the Five” – gorliwego łapania  kierowców dopuszczających się pięciu szczególnie niebezpiecznych wykroczeń: ignorowania czerwonego światła i znaku stop, nie ustępowania pierwszeństwa pieszym, nie ustępowania pierwszeństwa w czasie skręcania, przekraczanie prędkości.

W kolejnym roku miasto chce się skupić zwłaszcza na ochronie pieszych – ze szczególnym uwzględnieniem seniorów. Wśród śmiertelnych ofiar z 2017 r. było aż 14 pieszych – połowa z nich to osoby starsze.

Być jak Jaworzno

Efektem „Wizji zero” o jakim marzy San Francisco może się już pochwalić 90 tys. Jaworzno w woj. śląskim, o którym pisaliśmy już na brd24.pl. Jeszcze kilkanaście lat temu ginęło tam kilkanaście osób rocznie. Miasto postawiło na przebudowę infrastruktury tak by była bezpieczniejsza. Powstała tam trasa śródmiejska, dzięki której można poruszać się między dzielnicami miasta bez przejeżdżania przez jego centrum (liczba samochodów zmalała tam o połowę). Dzięki trasie śródmiejskiej zamiast 16 przejść dla pieszych na odcinku 3 km są tylko dwa miejsca, w których kierowca może spotkać pieszego – na rondzie i na przejściu ze wzbudzana sygnalizacją świetlną. Poza trasą śródmiejską zdecydowano się na zwężanie ulic, kameralizację tych osiedlowych (ograniczenie przestrzeni dla samochodów i wygospodarowanie jej dla pieszych poprzez tworzenie wysepek, skwerków, przestrzeni do odpoczynku). Jaworzno wprowadziło też strefę uspokojonego ruchu „tempo 30”, zbudowało też pierwsze w Polsce rondo holenderskie po którym rowerzyści jadą wyznaczoną ścieżką tylko w jedną stronę – w tym samym kierunku, w którym poruszają się samochody. W budowie jest velostrada. Nie będzie to zwykła ścieżka rowerowa poprowadzona wzdłuż istniejącej trasy, ale droga rowerowa wydzielona poza układem dróg. Połączy dwa jaworznickie osiedla, a rowerzyści będą mieli bezkolizyjne przejazdy przez skrzyżowania drogi rowerowej z ulicami, po których jeżdżą samochody – miasto stworzy dla nich tunele i wiadukty.

mickiewicza

Skameralizowana ulica Mickiewicza w Jaworznie. Więcej miejsca dla pieszych i mniejsza możliwość pędzenia przez miasto dla kierowców. Fot. Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jaworznie

Infrastrukturalne zmiany sprawiły, że w Jaworznie w 2017 r. nie było ani jednej ofiar śmiertelnej. Niestety takim rokiem nie będzie już 2018 r. W ubiegłym tygodniu w Jaworznie kierowca śmiertelnie potrącił 78-latkę. Według wstępnych ustaleń policji kobieta przechodziła przez ulicę w niedozwolonym miejscu. Był to jednak pierwszy śmiertelny wypadek w tym mieście od 19 miesięcy i nie przekreśla on znakomitych efektów jakie przyniosło realizowanie tam „Wizji zero”.

AN