Connect with us

Infrastruktura

Wielka przeszkoda dla autonomicznych samochodów? Liście przydrożnych drzew

Opublikowano

-

Inżynierowie z University of Warwick, którzy prowadzą zaawansowane testy nad samochodami autonomicznymi, natrafili na nieoczekiwaną przeszkodę. Liście drzew pochłaniają sygnał potrzebny w komunikacji między tymi pojazdami

Infrastruktura do badań nad samochodami autonomicznymi na campusie Uniwersity of Warwick Fot. Uniwersity of Warwick

Infrastruktura do badań nad samochodami autonomicznymi na campusie University of Warwick Fot. Uniwersity of Warwick

University of Warwick jest liderem w próbach nad autonomicznymi autami, które mają być przyszłością transportu. To tam badacze testują m.in. bezprzewodowe łączenie się w standardzie 5G, które będzie można potem włączyć w brytyjską sieć tego typu. Ta szybka transmisja danych ma umożliwić wymianę informacji między autonomicznymi autami i infrastrukturą wokół dróg niemal w czasie rzeczywistym.

Badacze próbują tam rozwiązać wiele przyszłościowych problemów np. jak potwierdzać, że auto, które komunikuje się w tej sieci naprawdę jest tym pojazdem, za który się podaje? Za łatwym byłoby korzystanie z cyfrowego podpisu, bo wówczas umożliwiałoby to ciągłą inwigilacje takiego pojazdu i miejsca, w których przebywa. Dlatego testowany jest m.in. podpis grupowy rozszerzany o znacznik czasu, który podsłuchującemu takie sygnały uniemożliwiałby łączenie informacji i wnioskowanie, który pojazd jaki sygnał wysłał.

Badacze zastanawiają się też nad priorytetami wiadomości. Bo na zatłoczonej autostradzie mogłoby blisko siebie znaleźć się wiele pojazdów naraz, a sprawdzanie tożsamości nadawcy zajmuje zasoby obliczeniowe.

Liście pochłaniają wszystko

Nieoczekiwanie – jak doniósł „The Daily Telegraph” – badacze trafili jednak na dużo większy problem. I to realnie już istniejący. Chodzi o drzewa. A konkretniej – o liście.

Otóż wiele dróg otoczonych jest drzewami. One pochłaniają nie tylko hałas, ale i emitowany dwutlenek węgla (pojawiające się do dziś teorie, że chronią też latem asfalt przed przegrzaniem, są od dawna nieaktualne), bo – jak się okazało – pochłaniają też… sygnał bezprzewodowej komunikacji. Inżynierowie stwierdzili, że przez liście przebijał się tylko najsilniejszy sygnał. A to oznaczało, że przy tej komunikacji musieliby używać nadmiernie dużej mocy. Bowiem im wyższa częstotliwość, tym fale radiowe są krótsze – a im są krótsze tym trudniej propagować je, gdy na drodze stoją przeszkody.

Jaki będzie efekt tego odkrycia? Czy musimy przygotować się na drogi o wielkim zagęszczeniu nadajników i odbiorników? Inżynierowie z Wielkiej Brytanii zaznaczają, że nie badali jeszcze, jak to wygląda, gdy spada śnieg…

luz