Connect with us

Infrastruktura

Wilcze oczy w Warszawie odstraszą zwierzęta

Stołeczny zarząd dróg chce ograniczyć kolizje ze zwierzętami. Zainstaluje tzw. wilcze oczy, które mają odstraszać zwierzynę

Opublikowano

-

Stołeczny zarząd dróg chce ograniczyć kolizje ze zwierzętami. Zainstaluje tzw. wilcze oczy, które mają odstraszać zwierzynę

Wilcze oczy na słupkach przy drodze. Fot. ZDM Warszawa

Wilcze oczy na słupkach przy drodze. Fot. ZDM Warszawa

Co to wilcze oczy? Po prostu elementy odblaskowe umieszczane na słupkach drogowych. Są instalowane pod takim kątem, żeby odbite odbijać refleksy w bok drogi. Tym sposobem tworzy się niejako optyczna bariera dla zwierząt. Jak twierdzą producenci tego typu odblasków metoda jest dużo lepszym rozwiązaniem od np. stałych płotów, które w ogóle uniemożliwiają zwierzętom przemieszczanie się. Wilcze oczy odstraszają zwierzęta wyłącznie w momencie przejazdu samochodu, gdy świeci odbite światło. Gdy nic nie jedzie, zwierzęta mogą przekraczać drogę.
Takie rozwiązanie przetestowano już na drogach krajowych. GDDKiA w Białymstoku już w 2006 r. wspólnie z leśnikami wytypowała 6 odcinków dróg najbardziej narażonych na wędrówki zwierząt. Wilcze oczy zainstalowane zostały na  DK 16 (Przewięź – Serski Las), DK 8  (Augustów – Szczebra oraz Cisów – Kolnica) i DK 61 (w okolicach miejscowości  Bełda i Tama).

Teraz to rozwiązanie zamierza wprowadzić Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Powód? Spora liczba kolizji ze zwierzętami na stołecznych trasach. W 2013 r. wydarzyło ich się ok. 130. Ponieważ znaczna liczba zgłoszonych wypadków dotyczy Bemowa i Bielan oraz ulic Bronisława Czecha i Żołnierskiej, ZDM zakłada, że głównie na trasy wchodzą zwierzęta leśne.
Dlatego zdecydował się na rozwiązania, które stosowane są na drogach Warmii i Mazur oraz Podlasia. Pierwsze wilcze oczy w Warszawie zainstalowane zostaną na ul. Bronisława Czecha. Wilcze oczy na tej ulicy spełniać będą swą rolę podwójnie, ponieważ niedawno zainstalowano na niej bariery linowe rozdzielające przeciwległe pasy ruchu. Ten system, na wielką skalę stosowany w Szwecji, przeciwdziała najpoważniejszym wypadkom – zderzeniom czołowym. Ogranicza też możliwość wyprzedzania w niedozwolonych miejscach. Bariery linowe na ulicy Bronisława Czecha uniemożliwią jednak przejście przez drogę zwierzętom. Dlatego odstraszać mają je odblaski na słupkach drogowych.

luz