Connect with us

Prawo

Ministerstwo ujawnia: elektryczne hulajnogi na drogach dla rowerów, ale także na chodnikach i jezdniach

Opublikowano

-

Sprawdziły się nieoficjalne informacje brd24.pl. Nowe prawo nakaże na hulajnogach elektrycznych jeździć po drogach dla rowerów oraz po jezdniach tam, gdzie maksymalna prędkość to 30 km/h. Dopuszczalna będzie jada po chodniku – w przypadku braku ścieżek rowerowych. Ministerstwo ujawniło założenia projektu, który niebawem trafi pod obrady rządu

Hulajnogi elektryczne w świetle dzisiejszych przepisów to motorowery. A te trzeba zarejestrować, odpowiednio wyposażyć i mieć polisę OC. Fot. mat. prasowe Lime

Hulajnogami elektrycznymi nie będą mogły jeździć dzieci do lat 10. Osoby w wieku 10-18 lat będą musiały mieć kartę rowerową. Kaski nie będą obowiązkowe. Fot. mat. prasowe Lime

Zmiany w projekcie ustawy o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności dotyczące urządzeń transportu osobistego (UTO) przygotowane przez resort infrastruktury mają w przyszłym tygodniu zostać skierowane do prac rządu.

Szczegóły projektu na konferencji prasowej przedstawili w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i sekretarz stanu w resorcie Rafał Weber. – Uznaliśmy, że UTO napędzane elektrycznie będą pojazdami. Będą plasowane w hierarchii prawnej jak rowery. Użytkownik hulajnogi będzie miał takie same prawa i obowiązki jak rowerzysta – poinformował Weber.

Po jezdni? Tylko przy ograniczeniu prędkości do 30 km/h

Dopuszczalna masa hulajnogi to 20 kg. Zgodnie z projektem resortu będę one musiały mieć technicznie ograniczoną maksymalną prędkość do 25 km/h. Hulajnogiści będą musieli korzystać z infrastruktury rowerowej. Poruszać mają się drogami rowerowymi, pasami ruchu dla rowerów przejazdami dla rowerów. Jeśli brakuje infrastruktury rowerowej hulajnogista może poruszać się po jezdni, o ile prędkość ograniczona jest na niej do 30 km/h. – To ma na celu zabezpieczenie użytkownika przed potrąceniem – podkreślił minister Adamczyk zaznaczając, że na drogach dopuszczających wyższą prędkość ryzyko dla hulajnogistów byłoby zbyt wysokie.

Co jeśli na jakimś odcinku nie ma infrastruktury rowerowej, a na drodze prędkość jest wyższa niż 30 km/h? Wówczas użytkownik hulajnogi może poruszać się po chodniku. Musi zachować szczególną ostrożność, poruszać się powoli (ministerstwo nie zdecydowało się na określenie konkretnej prędkości dopuszczalnej na chodnikach!) i ustępować pierwszeństwa pieszym. W efekcie oznacza to, że w bardzo wielu miejscach miasta hulajnogi będą dalej jeździć chodnikami.

Dozwolone od lat 10

Z elektrycznych hulajnóg będą mogły korzystać dzieci od lat 10. Dla osób poniżej 10 roku życia nie będzie dopuszczona jazda UTO nawet pod opieką rodziców. Między 10-18 rokiem życia by skorzystać z hulajnogi trzeba będzie mieć kartę rowerową. Kaski – podobnie jak w przypadku rowerzystów – nie będą obowiązkowe, chociaż minister Adamczych zaznaczył, że rekomenduje korzystanie z nich.

Wśród zachowań zabronionych Rafał Weber wymienił pozostawianie hulajnóg wszędzie tam gdzie utrudnia to ruch, w tym na przystankach komunikacji publicznej, poruszanie się po chodniku (z wyjątkiem wspomnianego powyżej przypadku) ciągniecie hulajnogą innego pojazdu, a także poruszanie się jednym urządzeniem przez więcej niż jedną osobę.

Minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że resortowi zależy na tym, żeby przepisy szybko weszły w życie. – Chcemy by nastąpiło to po 14 dni od ich ogłoszenia. Jesteśmy zdeterminowani, żeby projekt przeprowadzić jak najszybciej.  Wszystko zależy jednak od przebiegu procesu legislacyjnego – powiedział minister dodając, że liczy na konsultacje społeczne i szeroką debatę o przepisach w Sejmie.

AN