• Home »
  • Prawo »
  • Pijany kierowca busa nie odpali silnika. Hiszpański Kongres chce alcolocków w autobusach

Pijany kierowca busa nie odpali silnika. Hiszpański Kongres chce alcolocków w autobusach

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Blokada alkoholowa w Hiszpanii miałaby być montowana obowiązkowo w tych pojazdach, które mają więcej niż dziewięć miejsc

Blokada alkoholowa. Fot. draeger.com

Hiszpanie chcą iść śladem Francuzów, którzy już w 2015 r. wprowadzili alcolocki dla kierowców autobusów przewożących pasażerów na długich trasach. Fot. draeger.com

Komisja Bezpieczeństwa Drogowego i Zrównoważonego Transportu hiszpańskiego Kongresu (czyli izby niższej parlamentu) przegłosowała propozycję obowiązkowego instalowania blokad alkoholowych w pojazdach, które mogą przewozić więcej niż dziewięć osób. Projekt zaproponowała partia PSOE, a deputowani należący do komisji byli w tej sprawie jednomyślni.

Gdyby rząd Pedro Sáncheza (lidera PSOE) zdecydował się na taką zmianę w prawie każdy kierowca większego pojazdu przed przekręceniem kluczyka w stacyjce musiałby obowiązkowo poddać się badaniu alkomatem. Dopiero gdyby wynik wykazał, że jest trzeźwy system pozwoliłby na uruchomienie silnika.

Spadająca liczba kontroli trzeźwości

Pomył deputowanych PSOE to efekt doniesień o spadku liczby kontroli trzeźwości dokonywanych przez hiszpańską Guardia Civil. Od 2013 r. ich liczba co roku się zmniejsza. W 2013 r. Guardia Civil wykonała  ich blisko 6,5 mln. W 2017 r. już tylko 4,6 mln.

Pomysł Hiszpańskich deputowanych jest wzorowany na rozwiązaniu wprowadzonym we Francji. Tam już od 2015 r. autobusy i autokary do przewozu pasażerów na długich trasach muszą być wyposażone w alcolocki. Wcześniej, w 2010 r., w blokadę alkoholowa musiały być wyposażane wszystkie nowowyprodukowane autobusy, które miały służyć przewozowi dzieci.

Hiszpanie nie po raz pierwszy podejmują temat blokad alkoholowych. Podobna dyskusja toczyła się już w 2008 r. Wówczas Fundacja Instytutu Technologicznego na rzecz Bezpieczeństwa Samochodowego (FITSA) obliczyła, że gdyby montować alcolocki w samochodach tych, którzy już wcześniej byli karani za jazdę pod wpływem alkoholu udałoby się uratować życie 115 osób i uchronić przed obrażeniami przeszło 500 innych rocznie.
W Hiszpanii dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 prom. Sla kierowców, którzy posiadają prawo jazdy krócej niż 2 lata jest obnizona i wynosi 0,3 prom.

AN