Connect with us

Prawo

W samochodach będą obowiązkowe systemy bezpieczeństwa. Europarlament przegłosował

Opublikowano

-

Parlament Europejski miażdżącą większością przyjął regulację zakładającą obligatoryjne montowanie w samochodach systemów bezpieczeństwa. Europosłowie PiS głosowali „za”. Wśród przeciwników tej regulacji było tylko jeden polski europoseł, a troje wstrzymało się od głosu

Nielegalne "wyścigi" stwarzają ogromne niebezpieczeństwo dla mieszkańców Fot. CC0

Parlament Europejski zagłosował za regulacjami, które zakładają, że od 2022 r. nowe samochody będą musiały być wyposażone m.in. w system automatycznie ograniczający ich prędkość. Fot. CC0

Projektowane zmiany zakładają, że w nowych samochodach ma być obowiązkowo zamontowany m.in. system ISA czyli Intelligent Speed Assistance. Za pomocą GPS ustala on jaka prędkość obowiązuje na drodze, po której się poruszamy i wyświetli nam dozwoloną prędkość. Gdy ją przekroczymy da nam ostrzeżenie. Kierowca będzie mógł zignorować wskazania systemu, jedynie pedał gazu większym oporem da mu kolejny sygnał, że chce pojechać za szybko.

W lutym niemal jednogłośnie za obowiązkowym wyposażaniem w systemy bezpieczeństwa nowych samochodów sprzedawanych w UE opowiedziała się Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego.

Teraz w  Parlamencie Europejskim za nowymi regulacjami zagłosowało 578 deputowanych. Przeciw było 30, w głosowaniu nie wzięło udziału 25 europosłów.
Wśród głosujących przeciw było tylko jeden europoseł z Polski: Dobromir Sośnierz, który objął mandat w PE po rezygnacji Janusza Korwin-Mikkego.
Od głosu wstrzymało się trzech polskich europosłów – Urszula Krupa (objęła mandat zwolniony przez Janusza Wojciechowskiego), Marek Jurek i Mirosław Piotrowski (wybrany do PE z listy PiS, ale wystąpił z delegacji PiS i w ubiegłym roku założył własną partię Ruch Prawdziwa Europa).

Kamera cofania, czujnik senności, czarna skrzynka

ISA to nie jedyny system jakiego będzie wymagała UE. Nowe auta mają być wyposażone m.in. w kamerę cofania, interfejs, który w razie potrzeby ułatwi założenie w samochodzie blokady alkoholowej, a także systemy ostrzegania kierowcy jeśli czujniki wykryją jego senność lub rozproszenie za kierownicą, a także czarna skrzynka. Ciężarówki i autobusy mają zostać wyposażone w detektory, które ułatwią kierowcy dostrzeżenie niechronionych uczestników ruchu. Producenci mają też wyeliminować martwe punkty. Nowe samochody będą również przechodzi testy zderzeniowe według nowych kryteriów.

Systemy te mają być obowiązkowe od maja 2022 dla nowych modeli aut i od maja 2024 dla tych, które producenci wypuścili na rynek wcześniej.

25 tys. ofiar śmiertelnych mniej?

Parlament Europejski w ślad za Europejską Radą Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), argumentował, że wejście w życie całego pakietu projektowanych zmian może ocalić życie 25 tys. osób tylko między 2022 a 2037 r. ETSC szacuje, że sam system ISA mógłby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na europejskich drogach o 20 proc. Tylko w 2018 r. na europejskich drogach zginęło 25,1 tys. osób

Po tym jak nowe regulacje przyjął Parlament Europejski kolejnym krokiem jest zgodna na nie ministrów państw członkowskich.

AN