Connect with us

Rozmowy i opinie

Mój zakład z urzędnikami w sprawie pieszych – odgaduję wynik wielkiego badania w kraju

Opublikowano

-

W sprawie ginących pieszych urzędnicy mają dziś łatwą odpowiedź: najpierw poczekajmy na wynik badania zachowań przy przejściach dla pieszych. Nie muszą czekać. Ja już dziś – przed publikacją wyników badania – jestem w stanie przewidzieć jego wyniki. I mogę się założyć się z pracownikami resortu infrastruktury, że trafię

Łukasz Zboralski, redaktor naczelny brd24.pl

Gdy urzędnicy w Polsce nie chcą nic zrobić (a to niezwykle częste), to mają zestaw stałych wymówek. Słyszy się od nich, że „się tym zajmą”, albo że „trwają stosowne analizy”, ewentualnie – że „trzeba poczekać na wyniki badań w tej sprawie”. Z tą ostatnią wymówką zaczęliśmy mieć do czynienia niedawno stale, gdy ktoś próbuje rozmawiać o poprawie bezpieczeństwa pieszych w Polsce. Jak z tym bezpieczeństwem jest, to nie będę się rozpisywał, bo na brd24.pl piszemy o tym wciąż. Krótko: jest źle.

Prawdą jest, że trwa pierwsze w Polsce badanie zachowań na drogach w rejonach przejść dla pieszych. I jest to naprawdę dobra wiadomość. Naukowe opracowanie – przygotowane przez Instytut Transportu Samochodowego – bardzo nam się przyda, bo z policyjnych raportów niewiele da się wywnioskować o okolicznościach wypadków z niechronionymi uczestnikami ruchu. I na podstawie policyjnych sprawozdań nie możemy dowiedzieć się np. dlaczego w ostatnich latach przybywa potrąceń na przejściach dla pieszych.

Tyle, że wiele działań można było podjąć zanim w ogóle zlecono badanie. Bo wiele rzeczy wiemy już dziś. I naukowcy tylko je potwierdzą. Mogę założyć się z urzędnikami Ministerstwa Infrastruktury, że zanim opublikują raport z badania, trafnie podam jego najważniejsze wyniki. Oto moje typowanie:

1. Kierowcy jadą za szybko w okolicy przejść dla pieszych
To oczywiste nie tylko dla ludzi zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale i dla każdego, kto kiedykolwiek jechał przez miasto lub wieś w Polsce – w obszarze zabudowanym mało kto jedzie 50 km/h. W okolicach takich przejść dla pieszych problemem jest więc prędkość, z jaką poruszają się kierowcy.
Moim zdaniem badanie ITS wykaże, że zdecydowana większość kierowców przekracza prędkość w okolicach przejść dla pieszych. Strzelam, że odsetek przekraczających prędkość będzie wysoki – 80-90 proc.

Ten wniosek z badania powinien być zresztą poddany kolejnym analizom. Bo dlaczego kierowcy „nie zauważają” pieszych już znajdujących się na przejściu? Przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie chce wjechać w człowieka. Być może percepcja przy określonych warunkach – słabsza widoczność, zima, poranek/wieczór – przy prędkości rozwijanej przez kierowców w Polsce nie pozwala im w porę dostrzec tego, co dzieje się przed nimi na drodze?

2. Kierowcy wyprzedzają przed przejściami
Wydaje mi się, że będzie to drugie ważne wskazanie w raporcie z badania ITS. Badacze potwierdzą, że kierowcy w Polsce podejmują śmiertelnie ryzykowny (i zakazany) manewr.
Tu mam jednak kłopot z szacowaniem odsetka. Będę ostrożny – 30-40 proc. kierowców wyprzedza i omija pojazdy przed przejściami dla pieszych.

3. Kierowcy nie zwalniają dojeżdżając do przejść
Myślę, że to będzie trzecia ważna obserwacja, jaka zostanie odnotowana w raporcie dla ministerstwa. Wielu kierowców nie zdejmuje nogi z gazu dojeżdżając do przejścia. Myślę, że w ten sposób jedzie co najmniej ponad połowa poruszających się po naszych drogach.

4. Piesi wchodzą nawet, gdy nie widzą, czy kierowca zwalnia
To będzie naturalna konsekwencja punktu 3. Piesi wkraczają na przejście nie próbując czasem łapać kontaktu z kierowcą. Wiedzą, że zdążą wejść zanim nadjedzie samochód. I że kierowca powinien wówczas zachować się zgodnie z regułami – czyli zatrzymać się. Nie wiedzą jednak, że kierowcy tego nie respektują i że jadą za szybko.
Wydaje mi się, że co najmniej 50-60 proc. pieszych może w ten sposób pokonywać „zebrę”.

Jeśli zgadłem wyniki badania – to oznacza, że urzędnicy i służby mogły zareagować wcześniej. I powinny. A czy zgadłem przekonamy się już niebawem. Bo podobno część pomiarowa badania już się zakończyła i trwa przygotowywanie opracowania.

Łukasz Zboralski