Connect with us

Społeczeństwo

Bądź dobrym kierowcą #1: Ile i gdzie, czyli jakie są dopuszczalne prędkości na drogach w Polsce

Tam, gdzie o limicie prędkości informuje znak, wszystko jest proste. Gdy trzeba rozpoznać ograniczenie prędkości po rodzaju drogi, którą jedziemy, robi się bardzo trudno – bo w Polsce obowiązuje wiele różnych limitów na różnych rodzajach dróg

Opublikowano

-

Tam, gdzie o limicie prędkości informuje znak, wszystko jest proste. Gdy trzeba rozpoznać ograniczenie prędkości po rodzaju drogi, którą jedziemy, robi się bardzo trudno – bo w Polsce obowiązuje wiele różnych limitów na różnych rodzajach dróg

Samochód na drodze w lesie. Fot. CC0

W Polsce kierowca musi zapamiętać wiele różnych dopuszczalnych prędkości na drogach. Fot. CC0

Prędkość – z tym kierowcy w Polsce mają poważny problem. I nie chodzi tylko o tych, którzy ignorują oznakowanie narażając siebie i innych na niebezpieczeństwo (nadmierna prędkość to według danych Policji druga najczęstsza przyczyna wypadków w kraju), ale także o tych, którzy chcą jechać poprawnie, tylko po prostu nie wiedzą jak. Bo limity prędkości są u nas mocno rozbudowane, chyba najbardziej spośród krajów UE. A w dodatku zmieniały się przez lata. Mają więc z tym kłopot nie tylko początkujący kierowcy, ale także doświadczeni.

Jak więc powinni jeździć kierowcy samochodów osobowych (bo dla ciężarowych limity są jeszcze inne)?

Najwolniej tam, gdzie piesi

Niebieski znak D-40, który oznacza strefę zamieszkania, jest dobrze znany kierowcom. Ale czy wszyscy pamiętają, że oprócz tego, iż w takim obszarze należy udzielać pierwszeństwa pieszym i zachować szczególną ostrożność, nie można też jechać ponad wyznaczony limit? W strefie zamieszkania nie można przekraczać prędkości 20 km/h.

W obszarze zabudowanym wcale nie jest łatwiej. Polska jest dziś jedynym krajem UE, który nie ma jednolitego limitu prędkości. Większość kierowców wie, że w dzień można jechać tam maksymalnie 50 km/h, a w nocy – 60 km/h. Kiedy jednak zapytać o dokładne godziny, niewielu potrafi je właściwie wyznaczyć.
Warto więc zapamiętać, że 60 km/h można jechać w godzinach 23:00 – 5:00. Choć najlepiej trzymać się prędkości 50 km/h przez całą dobę – wówczas z jednej strony nie narażamy się na złamanie przepisów, a z drugiej jedziemy z prędkością, która w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia daje dużo więcej szans pieszym na przeżycie zderzenia.

Nie każda ekspresówka taka sama

Po drogach jednojezdniowych, poza obszarem zabudowanym, kierowcy wolno jechać maksymalnie 90 km/h. Ale już na drodze, która nie jest ekspresową i ma co najmniej po dwa pasy dla każdego kierunku ruchu, można jechać szybciej – do 100 km/h.
Wydawałoby się, że z drogą ekspresową jest łatwiej – limit to 120 km/h (dawniej 110 km/h). Ale ten limit obowiązuje na ekspresówce dwujezdniowej. Na drodze ekspresowej jednojezdniowej (a są takie w Polsce) można jechać najwyżej
100 km/h.
Najprościej jest na autostradzie. Tam istnieje jeden limit – 140 km/h (dawniej było to 130 km/h).

Nadal trudno to wszystko zapamiętać, prawda? To zróbmy małe podsumowanie, do którego warto sobie czasem zaglądać:

20 km/h – strefa zamieszkania

50 km/h – obszar zabudowany w dzień

60 km/h – obszar zabudowany w nocy (23:00 – 5:00)

90 km/h – droga poza obszarem zabudowanym

100 km/h – droga poza obszarem zabudowanym z co najmniej dwoma pasami ruchu
w każdym kierunku

100 km/h – droga ekspresowa jednojezdniowa

120 km/h – droga ekspresowa dwujezdniowa

140 km/h – autostrada

Tekst opracowany w ramach kampanii edukacyjnej BRD24.PL i Continental – „Bądź dobrym kierowcą”.
badz-dobrym-kierowca-belka2