Connect with us

Bądź dobrym kierowcą

Bądź dobrym kierowcą #16: Jedziesz na ferie? Za brak zimówek możesz słono zapłacić

Opublikowano

-

Ruszając do górskich kurortów na letnich oponach ryzykujesz własnym bezpieczeństwem. Ta wyprawa może też odchudzić twój portfel. W niektórych krajach za brak zimowego ogumienia można dostać mandat, a w razie wypadku zostać uznanym za współwinnego

W Czechach za brak zimówek możesz zapłacić około 330 zł mandatu. W Austrii nawet 5 tys. euro (ponad 20 tys. zł). Fot. CC0

Polska jest jednym z nielicznych krajów o takim klimacie w Europie, w którym nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe. Jeśli jednak wybierasz się na narty do zagranicznego kurortu narciarskiego może cię spotkać przykra niespodzianka – zwłaszcza jeśli na letnich oponach spowodujesz stłuczkę.

Dlaczego część krajów wymaga zimowych opon w jesienno-zimowym sezonie? Bo zapewniają większe bezpieczeństwo. – Przede wszystkim opony zimowe to inna mieszanka niż opony letnie. Kluczowa różnica to elastyczność mieszanki a ta, zależna jest od temperatury – tłumaczy Łukasz Kusiak, product manager w Continental Opony Polska. – Elastyczność wpływa na przyczepność opony do podłoża, czyli na przeniesienie sił podczas przyspieszania, pokonywania zakrętów i co najważniejsze hamowania. Temperatura o której wspomniałem ma decydujące znaczenie, ponieważ już w okolicy 7 stopni powyżej zera mieszanka opony letniej zaczyna nadmiernie twardnieć i tracić swoje właściwości trakcyjne. Tutaj zaczyna pracę mieszanka opony zimowej.

Ekspert ostrzega, że używanie letnich opon w warunkach niskich temperatur, nawet jeśli na drodze nie leży śnieg, niesie z sobą wysokie niebezpieczeństwo. – W testach hamowania na mokrej nawierzchni przy temperaturze otoczenia plus 6 stopni Celsjusza, opona zimowa pozwala zatrzymać pojazd szybciej niż opona letnia – mówi Kusiak. – Wynika to po pierwsze z użytej mieszanki, po drugie z faktu, że opona zimowa lepiej radzi sobie z odprowadzaniem wody. Jest to możliwe dzięki specyficznej wielorowkowej konstrukcji bieżnika. Bieżnik opony zimowej w porównaniu z bieżnikiem opony letniej ma wiele więcej nacięć i rowków które skutecznie odprowadzają wodę. Dlatego jako ekspert w dziedzinie produkcji opon samochodowych Continental zaleca wyminę opon letnich na ogumienie zimowe kiedy średnie temperatury oscylują w granicach 7 stopni Celsjusza.

Łukasz Kusiak, product manager Continental Opony Polska. Fot. mat. prasowe

W testach hamowania na mokrej nawierzchni przy temperaturze otoczenia plus 6 stopni Celsjusza, opona zimowa pozwala zatrzymać pojazd szybciej niż opona letnia – mówi Łukasz Kusiak, product manager Continental Opony Polska. Fot. mat. prasowe

Jak podkreśla Łukasz Kusiak warto pamiętać także o tym, że opona zimowa to nie tylko opona przeznaczona do jazdy po śniegu i lodzie. – Dzięki mieszance bogatej w krzemionkę, wysokiej zawartości kauczuku naturalnego oraz specjalnym wypełniaczom na bazie olejów mieszanka opony zimowej zapewnia wysokie parametry nie tylko w bardzo niskich warunkach ale także podczas jesiennych wyjazdów kiedy na drodze nie ma jeszcze śniegu ale temperatury już są za niskie dla mieszanki stosowanej w oponie letniej – tłumaczy. – Dodatkowa zastosowanie opony zimowej wcześniej pozwoli nam uniknąć niebezpieczeństwa związanego z nagłym załamaniem pogody i nieoczekiwanymi opadami śniegu co w realiach polskiego klimatu zdarza się naprawdę często.

Gdzie w Europie trzeba mieć zimowe opony? Sprawdź, zanim wyjedziesz:

Austria

Między 1 listopada a 15 kwietnia samochody o masie do 3,5 tony (czyli osobowe i  lekkie ciężarowe) jeśli poruszają się po drodze w zimowych warunkach (np. śnieg, lód, błoto pośniegowe) mają obowiązek posiadania opon zimowych. Za niedostosowanie się do przepisów grozi kara 35 euro. Sytuacja się komplikuje jeśli poprzez brak opon zagroziliśmy innym uczestnikom ruchu. Wówczas mandat może wzrosnąć nawet do 5 tys. euro. Służby mogą także zatrzymać samochód, a w razie wypadku – jeśli nie mamy zimowych opon – ubezpieczenie pojazdu zostanie uznane za nieważne.

Czechy

U naszych południowych sąsiadów od 1 listopada do 1 kwietnia kierowca musi poruszać się na zimowych oponach. Jeśli warunki przypominają letnie ich brak nie będzie dużym problemem. Jednak jeśli na drodze zaskoczy nas śnieg, lód czy szadź, a nie będziemy mieć opon zimowych, ryzykujemy mandatem w wysokości 2000 koron (około 330 zł). W razie wypadku czeska policja weźmie pod uwagę to czy mamy zimowe opony. W przypadku ich braku możemy być uznani za współwinnych. Jeśli policja dojdzie do wniosku, że jadąc bez opon zimowych stanowimy zagrożenie, może zakazać dalszej jazdy.

Słowacja 

Dla samochodów do 3,5 tony opony zimowe obowiązują wówczas kiedy na drodze panują zimowe warunki.

Niemcy

Jeśli na drodze panują zimowe warunki kierowcy muszą się poruszać  na zimowych oponach. Za ich brak trzeba będzie zapłacić. Kwoty mandatów wahają się od 60 do 120 euro. Jeśli spowodujemy wypadek jadąc zimą na letnich oponach, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty części odszkodowania.

Włochy

Wybierając Siena narty do włoskich kurortów będziemy przejeżdżać przez Czechy czy Austrię, więc musimy być przygotowani na wymóg posiadania odpowiedniego ogumienia w przypadku zimowej aury. Włosi jednak też mogą ich wymagać. W górskim regionie Dolina Aosty opony zimowe lub łańcuchy są obowiązkowe między 15 października a 15 kwietnia. W innych górskich regionach obowiązek może być wprowadzony doraźnie jeśli wymagają tego warunki atmosferyczne.

Szwajcaria

Nie ma nakazu jazdy na oponach zimowych, ale są one zalecane w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia. Kierowca jest natomiast zobowiązany do tego, by jego auto było dostosowane do warunków atmosferycznych. Jeśli policja uzna, że samochód nie jest przygotowany do podróży zimą, utrudnia ruch i zagraża innym uczestnikom ruchu kierowcę karze mandatem.  W razie wypadku kierujący pojazdem nieprzystosowanym do panujących warunków może zostać uznany za współwinnego. Warto mieć też w bagażniku łańcuchy. Ich użycie jest obowiązkowe w oznaczonych międzynarodowym znakiem miejscach.

Francja

Na narty w alpejskich kurortach takich jak choćby słynne Chamonix też lepiej jechać na zimowych oponach. Tu podobnie jak w Szwajcarii nie ma prawnego obowiązku zmiany opon na zimowe w przypadku pojazdów do 3,5 tony. Jednak kierowca jest zobowiązany do tego by dostosować swój pojazd do warunków panujących na drodze. Jeśli drogi są zaśnieżone czy oblodzone za jazdę na letnich gumach możemy zapłacić mandat w wysokości 135 euro. Łańcuchy obowiązkowe są tam gdzie nakazuje to znak. Brak łańcuchów w takich miejscach skutkuje mandatem.

Finlandia

Skandynawskie kurorty są mniej popularny wśród Polaków, ale jeśli ktoś decyduje się na szusowanie w tamtejszych licznych stacjach narciarskich nie może zapomnieć o zmianie opon na zimowe. W Finlandii na zimowych oponach trzeba się poruszać do końca lutego.

Norwegia

W kraju fiordów nie ma określonych terminów wymiany opon, ale jeśli na drodze są zimowe warunki należy poruszać się autem z zimowymi oponami a niekiedy nawet z łańcuchami. To kierowca jest zobowiązany do tego, żeby dostosować samochód do warunków jazdy. 

Szwecja

Opony zimowe obowiązują w tym kraju od 1 grudnia do 31 marca. Dla samochodów do 3,5 tony wymagana grubość bieżnika to co najmniej 3 mm.

AN

Tekst opracowany w ramach kampanii edukacyjnej BRD24.PL i Continental – „Bądź dobrym kierowcą”.
badz-dobrym-kierowca-belka2