Connect with us

Bądź dobrym kierowcą

Bądź dobrym kierowcą #18: Kiedy dwa pojazdy chcą zjechać na środkowy pas. Kto ma pierwszeństwo?

Opublikowano

-

Kierunkowskaz i… zaraz, ten obok też chce zająć środkowy pas na drodze. Kto komu powinien ustąpić? To wbrew pozorom dla wielu kierowców niełatwa sytuacja na drodze

Dwa samochody na jednym pasie drogi Źródło: YouTube

Trzypasmowa jezdnia. Jedziesz skrajnym prawym pasem, ale chcesz wyprzedzić pojazd.Wrzucasz więc kierunkowskaz. I w tym momencie dostrzegasz auto jadące  skrajnym lewym pasem, które tak jak ty chciałoby znaleźć się na środku drogi. – Takie przypadki zdarzają się niestety nagminnie. Pół biedy kiedy mówimy o autostradach, bo trójpasmowych odcinków nie mamy w Polsce zbyt wiele. Ale na arteriach dużych miast to już poważny problem. Wydaje mi się, że co drugi, no może co trzeci kierowca nie ma bladego pojęcia, kto w tym wypadku powinien skręcić jako pierwszy – podkreśla Paweł, zawodowy kierowca, który za kierownicę siada niemal każdego dnia. Tymczasem przepisy są tutaj jednoznaczne.

Według artykułu 22 Prawa o ruchu drogowym w takim przypadku zawsze obowiązuje zasada prawej ręki. Zatem przy wjeździe na środkowy pas, pierwszeństwo ma samochód skręcający z pasa prawego. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. – Po autostradach auta poruszają się szybko, więc sytuacja jest tam zazwyczaj bardzo dynamiczna – przypomina Marek Szykor z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Poznaniu. – Musimy pamiętać, że w razie gdyby doszło do kolizji, czy wypadku, przy rozstrzyganiu winy istotne może się okazać choćby to, kto pierwszy rozpoczął manewr zmiany pasa ruchu – dodaje. Dlatego też kierowca, bez względu na to czy przysługuje mu pierwszeństwo, powinien pamiętać o innej kluczowej zasadzie: ograniczonego zaufania. – Kiedy zamierzamy zmienić pas na autostradzie, powinniśmy odpowiednio wcześnie wrzucić kierunkowskaz i bardzo uważnie sprawdzić, co dzieje się na drodze, zwłaszcza za naszymi plecami – podkreśla Szykor. – Znajomość i przestrzeganie przepisów nie stanowi niestety stuprocentowej gwarancji, że będziemy na drodze w pełni bezpieczni. Inni użytkownicy mogą się bowiem do przepisów nie stosować, i to również należy brać pod uwagę – dodaje.

Ważne też, by po wyprzedzeniu samochodu, wrócić na prawy pas najszybciej, jak to tylko będzie możliwe. – Generalnie na autostradach i drogach szybkiego ruchu pasy inne niż prawy powinny służyć wyłącznie do wyprzedzania, czy omijania przeszkody – zaznacza ekspert. Zbyt długa jazda poza prawym pasem, może zostać przez policję zinterpretowana jako „uporczywa” i ukarana pokaźnym mandatem. W skrajnych przypadkach sięgającym nawet 500 złotych.

Tymczasem zmiana pasa ruchu stanowi newralgiczny moment nawet wówczas, kiedy nie poruszamy się po trzypasmowej autostradzie. Dlatego warto pamiętać na przykład o tym, że auto, które już jedzie danym pasem, będzie miało pierwszeństwo przed samochodem mającym zamiar na ten pas wjechać. Tak dzieje także wówczas, kiedy jeden z pasów na drodze się kończy. Tutaj jednak dobrą zasadą, zwłaszcza w zakorkowanych miastach, jest jazda na suwak. Oznacza to, że kierowcy mający pierwszeństwo kolejno lekko przyhamowują, by wpuścić przed siebie po jednym aucie, oczekującym przy zakończeniu sąsiedniego pasa. W ten sposób ruch staje się płynniejszy. Ministerstwo Infrastruktury od dłuższego czasu przymierza się do takiej zmiany przepisów, by jazdę na suwak uczynić obowiązkową. W myśl początkowych zapowiedzi obostrzenia takie miały wejść w życie pod koniec ubiegłego roku. Ostatecznie do tego nie doszło. Ministerialne analizy trwają, zaś jazda na suwak cały czas pozostają kwestią uprzejmości kierowców. Ze wszech miar pożądanej, ale nieobligatoryjnej.

Łukasz Zalesiński

Tekst opracowany w ramach kampanii edukacyjnej BRD24.PL i Continental – „Bądź dobrym kierowcą”.
badz-dobrym-kierowca-belka2