Connect with us

Społeczeństwo

Drogówka wyznaczyła priorytety na 2020 rok: ochrona pieszych i motocyklistów

Opublikowano

-

Policja reaguje na zapowiedzi nowelizacji ustawy o ruchu drogowym i wprowadzenia obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście. W tym roku drogówka ma się skoncentrować na bezpieczeństwie niechronionych uczestników ruchu drogowego 

Świętokrzyska policja w Kielcach wyłapywała kierowców zagrażających pieszym. Fot. Policja

Policjanci częściej będą kontrolować okolice przejść dla pieszych. Wykorzystają do tego także drony. Fot. Policja

Policja wytyczyła kierunki działania na 2020 r. podczas specjalnej narady kierownictwa Komendy Głównej Policji z Zastępcami Komendantów Wojewódzkich i Stołecznego Policji ds. Prewencji.W obszarze ruchu drogowego mają się one koncentrować na ograniczaniu prędkości oraz poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego –  zwłaszcza pieszych i motocyklistów.
Trudno nie zauważyć, że w ten sposób służby przygotowują się do zmian, które na drogach chce wprowadzić rząd. Przekazany już do konsultacji projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma spowolnić kierowców w miastach i poza nimi, zapewni też pieszym ochronę prawną jeszcze zanim postawią stopę na pasach – bo kierowcy będą mieli jasny ustawowy obowiązek nienarażania na niebezpieczeństwo także pieszych znajdujących się jeszcze przed „zebrą”.
Zmianom w prawie będą musiały towarzyszyć kampanie edukacyjne, ale policja też będzie musiała wesprzeć je swoimi działaniami.

Drony do akcji

Policjanci podczas kierowniczej narady rozmawiali o wykorzystaniu dronów do kontroli w ruchu drogowym. Obejrzeli pokaz praktycznego ich wykorzystania. Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach (tam już wykorzystywano drony), wskazywał na skuteczne ich zastosowanie m.in. w okolicach przejść dla pieszych.

Drony pojawią się w wielu innych miejscach kraju. Dzisiaj na drogach policjanci rozpoczęli akcję „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”. W jej ramach patrolują miejsca, w których najczęściej dochodzi do wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów. „W ramach realizowanych działań funkcjonariusze zwracają szczególną uwagę na zachowania kierujących samochodami wobec pieszych i użytkowników rowerów” – zapowiedziała KGP w swoim komunikacie. Policja podczas tej akcji będzie wykorzystywać nie tylko samochody z wideorejstratorami, ale właśnie drony. Ułatwi to sprawdzenie czy kierowca ustąpił pierwszeństwa pieszym. Jeśli tego nie zrobił jest zatrzymywany przez patrol policji w niedużej odległości od przejścia dla pieszych i rozliczany.

Piesi w Polsce nie mogą czuć się bezpiecznie

Z cząstkowych danych KGP za jedenaście miesięcy 2019 r. (ostatecznych danych jeszcze nie opublikowano) wynika, że na polskich drogach zginęło 656 pieszych 5391 zostało rannych.

Niedawno pisaliśmy na brd24.pl o raporcie Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC)  dotyczącym wypadków pieszych i rowerzystów na podstawie uśrednionych danych z lat 2016-2018. Na tle innych krajów Europy, wyglądamy bardzo źle. W Norwegii rocznie ginie dwóch pieszych na milion mieszkańców, w Holandii trzech, w Szwecji czterech. A w Polsce – 22,1 pieszych na milion mieszkańców. Nasz kraj pod względem liczby zabitych pieszych znalazł się na czwartym miejscu od końca. Więcej ginie też u nas rowerzystów niż wskazuje średnia europejska. Na drogach UE ginie średnio 4,2 rowerzystów na milion mieszkańców. W Polsce 6,7.

AN