Connect with us

Społeczeństwo

Glasgow chce wprowadzić docelowo limit 30 km/h na wszystkich ulicach

Opublikowano

-

Bruksela już postanowiła i w 2021 r. jako docelową prędkość w mieście, z wyłączeniem ulic dojazdowych, wprowadzi limit 30 km/h. Taki sam limit w całym mieście planuje wprowadzić Glasgow

Strefa 20 mph Źródło: https://www.glasgow.gov.uk/

Strefa 20 mph Źródło: https://www.glasgow.gov.uk/

Urzędnicy w największym mieście Szkocji chcą ustalić limit prędkości na 20 mph – co odpowiada u nas strefom Tempo 30 – z limitem 30 km/h.
Nowy limit zalecił Komitet Rady Miasta Glasgow ds. Środowiska, Zrównoważonego Rozwoju i Polityki Redukcji Emisji Dwutlenku Węgla. 30 km/h miałoby obowiązywać na 1400 z 1900 km miejskich dróg. Dziś taka prędkość maksymalna obowiązuje na 288 km dróg w mieście.

Urzędnicy z Glasgow argumentują, że taki limit w obszarach zamieszkałych poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, a doświadczenia innych miast z takimi strefami wskazują, iż wpływ nowego limitu na czas podróży samochodem i autobusem jest minimalny.

– Bezpieczniejsze drogi sprawią, że spacery i jazda na rowerze staną się o wiele bardziej atrakcyjną opcją poruszania się po mieście – powiedział Andy Waddell, Dyrektor Operacyjny Rady Działu Sąsiedztwa i Zrównoważonego Rozwoju z Glasgow. – Większe uzależnienie od bardziej zrównoważonych form transportu jest niezbędne, jeśli chcemy osiągnąć nasz cel w Glasgow, jakim jest neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r.

Mniejszy limit bez fizycznych ograniczeń prędkości?

Władze Glasgow szacują, że wprowadzenie powszechnego limitu 30 km/h przy zastosowaniu tradycyjnych środków uspokajania ruchu takich jak progi zwalniające czy wyniesione skrzyżowania, kosztowałoby ok. 25 mln funtów. Dlatego chcą wprowadzić nowe ograniczenie jedynie odpowiednio oznakowując ulice – to kosztować będzie mniej, 4,35 mln funtów.

Urzędnicy z Glasgow twierdzą, że nowe wytyczne krajowe pozwalają szeroko wprowadzić strefy 20 mph bez konieczności stosowania środków uspokajających ruch. ‚Fizyczne środki uspokajające ruch mogą być nadal wymagane, gdy prędkość ruchu lub zdarzenia powodują szczególne obawy” – zaznaczają.

luz