Connect with us

Społeczeństwo

Holandia obniża prędkość na autostradach do 100 km/h

Opublikowano

-

Od nowego roku holenderscy kierowcy na autostradach z prędkością 130 km/h  będą mogli jeździć jedynie w nocy. W dzień będzie obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. W 2018 r. liczba wypadków śmiertelnych na holenderskich autostradach była najwyższa od 10 lat, ale to poziom emisja spalin zmusił rząd do obniżenia dozwolonej prędkości

Między godz. 6 a 19 na holenderskich autostradach będzie można jeździć z maksymalna prędkością 100 km/h. Fot. CC0

Holendrzy zmagają się z kryzysem związanym z nadmierną emisją tlenku azotu. Zbliżają się do kwot emisji, których zobowiązali się nie przekraczać. Rząd musiał zdecydować czy wycofać się planowanych budów nowych domów oraz wielkich projektów infrastrukturalnych, ograniczyć spaliny wytwarzane w sektorze rolnym czy zmniejszyć prędkość na drogach szybkiego ruchu. Rozważał nawet zakaz jazdy samochodem w niedzielę.

Ostatecznie by pracownicy sektora budowlanego i rolnicy nie zostali bez pracy podjął decyzję, że na autostradach Holendrzy pojadą z prędkością 100 km/h. W nocy między godz. 19 a 6 rano wciąż będzie można jechać 130 km/h. Tylko 8 do 10 proc.  samochodów porusza się po autostradach w tych godzinach.

– Jestem potwornie zawiedziony, to straszne. W przeciwnym wypadku jednak ludzie straciliby pracę przed Bożym Narodzeniem a ja nie mógłbym spojrzeć w lustro – tłumaczył decyzję premier Mark Rutte.

Najwięcej zabitych od dekady

Obniżenie prędkości do 100 km/h sprawi, że Holandia obok Cypru stanie się krajem z najniższą dozwoloną prędkością na autostradach (w Polsce obowiązuje na nich najwyższa w Europie prędkość – 140 km/h).

Obniżenie limitu ma być tymczasowe. Może jednak przyczynić się ni tylko do zmniejszenia emisji szkodliwych gazów, ale także do ograniczenia ofiar śmiertelnych na holenderskich autostradach. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) zwraca bowiem uwagę, że 2018 r. był na holenderskich autostradach najtragiczniejszym od dekady. Z danych holenderskiego instytutu bezpieczeństwa transportu  (SWOV) wynika, że zginęło na nich aż 81 osób. Głównymi przyczynami śmiertelnych wypadków były nadmierna prędkość oraz nieuwaga za kierownicą.

SWOV zaapelował między innymi o zwiększenie kontroli policyjnych na holenderskich autostradach. Jeszcze w 2006 r. holenderska policja dokonywała 100 tys. kontroli kierowców, którzy przekraczali prędkość i łamali inne przepisy na autostradach. W 2017 r. policjanci wykonali znacznie mniej kontroli – zatrzymali już tylko 20 tys. kierujących.

AN