Connect with us

Społeczeństwo

Lato bez mandatów. GITD zacznie łapać na czerwonym świetle dopiero po wakacjach

20 rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle latem działać będzie tylko w trybie testowym – ustalił portal brd24.pl. CANARD zacznie karać kierowców dopiero po wakacjach.

Opublikowano

-

20 rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle latem działać będzie tylko w trybie testowym – ustalił portal brd24.pl. CANARD zacznie karać kierowców dopiero po wakacjach.

Czerwone światło sygnalizatora. Fot. Flickr

Kierowcy będą karani za przejazd na czerwonym świetle dopiero po wakacjach – ustalił portal brd24.pl Fot. Flickr

GITD odebrała już 14 z 20 powstających na drogach krajowych systemów do rejestracji przejazdów na czerwonym świetle. Reszta ma być gotowa do końca czerwca. Ale – jak ustaliliśmy – mimo wcześniejszych zapowiedzi karania kierowców od czerwca rejestratory do tej pory działają tylko w trybie testowym. I do końca wakacji się to nie zmieni.

– Chcemy sobie dać czas ma przetestowanie sprzętu – tłumaczy Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które zarządzać będzie rejestratorami. – Ale też chcemy doprowadzić do tego, żeby wezwania do kierowców przyłapanych na wykroczeniach przez rejestratory jak i fotoradary, przychodziły do nich już ze zdjęciami – zaznacza.
Dziś kierowcy przyłapani przez fotoradar dostają jedynie tekstowe zawiadomienie i swój samochód na zdjęciu mogą zobaczyć jedynie w siedzibie CANARD. Zmianę sposobu zawiadamiania kierowców zapowiadał w rozmowie z brd24.pl dyrektor CANARD Marcin Flieger.

Jest jeszcze jeden powód, dla którego kierowcy będą karani dopiero po wakacjach. CANARD wcześniej przeprowadzi szeroką kampanię, która poinformuje ich o nowych urządzeniach na drodze. Zacznie się ona pod koniec czerwca. Będzie telewizyjny spot, a także spoty radiowe.
– Będziemy informować w nich, jak poprawi się bezpieczeństwo na drogach dzięki nowym systemom – mówi Majchrzak. – Kierowcy dowiedzą się jak działa odcinkowy pomiar prędkości, system rejestracji przejazdów na czerwonym świetle. Będą dokładnie też informowani o korzyściach, które te systemy przynoszą – zaznacza.

Nie oznacza to jednak, że kierowcy mogą lekceważyć sygnalizację na skrzyżowaniach. Przejazd na czerwonym świetle jest jednym z najbardziej ryzykownych zachowań na drodze w wyniku którego dochodzi do wielu wypadków, często tragicznych w skutkach.

System rejestracji przejazdów na czerwonym świetle buduje w Polsce wrocławska firma Neurosoft. Jego budowa kosztować będzie blisko 7 mln zł.

Zobacz listę 20 lokalizacji, w których powstaje system rejestracji przejazdów na czerwonym świetle

Odcinkowy pomiar – kary też później

Również dopiero po wakacjach kierowcy mogą spodziewać się wezwań za wykroczenia zmierzone przez odcinkowy pomiar prędkości. CANARD właśnie rozpoczął budowę tego drugiego systemu na polskich drogach. Niebawem zostanie odebrana pierwsza instalacja w miejscowości Łosiów (woj. opolskie). Wszystkie 29 instalacji pomiarowych będzie gotowe pod koniec roku.

Odcinkowy pomiar prędkości dla CANARD buduje olsztyńska firma Sprint. Jego stworzenie pochłonie niecałe 9 mln zł.

Zobacz listę 29 lokalizacji, w których powstaje system odcinkowego pomiaru prędkości

Łukasz Zboralski