Connect with us

Społeczeństwo

Nie spiesz się z wymianą opon na letnie. Czyli 7 wiosennych porad dla kierowców

Opublikowano

-

Kiedy wymienić opony na letnie? Jak sprawdzić stan opon po zimie? Czy czujniki w oponach są niezawodne? Jak uniknąć mandatu za niewłaściwy stan opon? Oto siedem wiosennych porad dla kierowców, które pomogą zadbać o opony i zapewnić większe bezpieczeństwo na drodze

Samochód na drodze. Mat. PZPO

Samochód na drodze. Mat. PZPO

– Za bezpieczną jazdę odpowiadają nie tylko umiejętności kierowcy, ale także odpowiedni stan auta, a zwłaszcza jakość opon i ich stan techniczny. To one są jedynym punktem styku pojazdu z drogą. Regularne sprawdzanie kondycji ogumienia znacząco wydłuży jego żywotność – a gdy dojdzie do nagłej niebezpiecznej sytuacji na drodze, może zadecydować o długości drogi hamowania samochodu przed przeszkodą czy pieszym. Niestety aż 58% kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach . Właściwe dla sezonu i dobre opony są podstawą bezpieczeństwa drogowego – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Jak zadbać o opony na wiosnę?

1. Nie spiesz się z wymianą opon na letnie
Dopiero, gdy temperatura rano i wieczorem przekracza 7°C można wymienić opony zimowe na letnie, bez niebezpieczeństwa poślizgu lub wydłużonej drogi hamowania. Warto pamiętać, że wiosną jezdnie często są mokre – a w takiej sytuacji, przy temperaturach niższych niż 7°C, wciąż lepiej reagują dobrej jakości opony zimowe.

2. Masz opony całoroczne? Skontroluj ich stan po zimie!
Jeśli jeździmy na oponach całorocznych, nie powinniśmy unikać wizyty w dobrym serwisie. Po zimie warto sprawdzić wyważenie kół oraz stan opon – czy nie mają pęknięć lub wybrzuszeń, zwłaszcza w wewnętrznych warstwach i od wewnątrz nadkola. Niektóre uszkodzenia trudno zdiagnozować gołym okiem – warto udać się do dobrego warsztatu. Pamiętaj – uszkodzona opona może pęknąć w czasie jazdy!

3. Nie korzystaj z przypadkowych warsztatów
Tylko w sprawdzonym warsztacie można uzyskać fachowy serwis naszych opon – to znaczy przy użyciu profesjonalnych i regularnie serwisowanych narzędzi, dokonany przez wykwalifikowany zespół mechaników. Dzięki temu mamy pewność, że nasze ogumienie i felgi nie zostaną uszkodzone przez zużyte narzędzia oraz nieumiejętne zdejmowanie czy zakładanie opon, a koła będą prawidłowo i z odpowiednią siłą przykręcone do piast – nie za słabo, ani nie za mocno. Profesjonalna obsługa zadba także o odpowiednie wyważenie wszystkich kół i sprawdzi stan hamulców oraz zawieszenie po zimowym sezonie – zwiększy się komfort jazdy, unikniemy również drgań kierownicy oraz nadwozia.

4. Pamiętaj o ciśnieniu!
Jest to jeden z najważniejszych parametrów zapewniających właściwą kontrolę nad autem. Zbyt niski poziom ciśnienia w oponach wydłuża drogę hamowania, pogarsza przyczepności auta, przyspiesza zużycie opon oraz zmniejsza efektywność paliwową. Gdy ciśnienie jest o 30-40% za niskie, opona rozgrzewa się do temperatury, przy której następują poważne uszkodzenia wewnętrzne – co może doprowadzić do jej rozerwania w trakcie jazdy. Kierowcy powinni mieć nawyk sprawdzania poziomu ciśnienia w oponach przynajmniej raz w miesiącu – należy to robić na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km.

5. Czujniki ciśnienia nie zwalniają z czujności
W nowych samochodach homologowanych po listopadzie 2014 roku obowiązkowo montuje się TPMS – system monitorowania ciśnienia w oponach alarmujący o spadkach poziomu tego parametru w trakcie jazdy. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego rekomenduje, by nawet w takich samochodach regularnie kontrolować ciśnienie opon – niezależnie od wskazań czujników. Przewidziane przez producenta samochodu wartości poziomu ciśnienia w oponach znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu oraz na nalepce wewnątrz auta (najczęściej na dole środkowego słupka od strony kierowcy).

6. Zużyty bieżnik to jedna z najczęstszych wad w oponach – uważaj na mandat!
Prawo jest jasne – głębokość rzeźby bieżnika, w przypadku braku tzw. wskaźników zużycia na oponie, nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm . Lekceważąc ten przepis ryzykujemy zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję i mandatem w wysokości nawet 500 zł – ale co gorsze narażamy siebie oraz innych na niebezpieczeństwo. Starty bieżnik sprawia, że znacznie pogarsza się przyczepność pojazdu, przez co łatwiej wpaść poślizg, a podczas jazdy w deszczu gwarantuje wystąpienie zjawiska niekontrolowanej jazdy na poduszce wodnej – tzw. aquaplaningu, czyli utraty przyczepności po wjechaniu w kałużę.

7. Kupujesz nowe opony? Zadbaj o utylizację zużytych
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, że odpowiedzialnością kierowcy jest również zadbanie o utylizację zużytych opon. Najlepiej oddać je do dobrego warsztatu, który przekaże je do profesjonalnych firm zajmujących się ich recyklingiem. Używane opony do samochodów osobowych nie nadają się do powtórnej sprzedaży, ponieważ mogą narazić kierowców na niebezpieczeństwo – gdy dojdzie do ich rozerwania w czasie jazdy. Dzięki legalnemu obiegowi zużytych opon, zapewnianemu m.in. przez Centrum Utylizacji Opon, mamy pewność, że po kilku latach dawania poczucia bezpieczeństwa nam i naszym rodzinom, będą one przetworzone w procesie recyklingu i powtórnie wykorzystane do innych celów – zamiast psuć krajobraz łąk i lasów, kiedy wybierzemy się latem na łono natury.

– Rocznie na drogach na całym świecie traci życie 1,35 mln ludzi w skutek wypadków. Polska ze wskaźnikiem za 2018 r. 7,6 zabitych na milion mieszkańców znajduje się wśród najgorszych pod tym względem krajów UE – a ogólna liczba zabitych wynosi blisko 3 tys. rocznie. To pokazuje, że jako kierowcy musimy więcej uwagi zwracać na stan techniczny naszych samochodów. Mamy coraz lepsze drogi i infrastrukturę, a liczba wypadków i ofiar nie maleje. Zły stan techniczny auta, w tym opon, jest bezpośrednią przyczyną 1/3 wypadków na drodze . Po sezonie zimowym warto zrobić przegląd w profesjonalnym serwisie o dobrej renomie – dzięki temu możemy wcześniej wykryć wady i uniknąć niebezpiecznych sytuacji podczas wiosennych i letnich wypraw – dodaje Piotr Sarnecki.

red