Connect with us

Społeczeństwo

Niemcy przesadzili z karami dla kierowców? Minister chce odwrócenia zmian

Opublikowano

-

Federalny minister transportu Andreas Scheuer uznał, że nie jest sprawiedliwym odbieranie kierowcom prawa jazdy na miesiąc już za przekroczenie prędkości o 21 km/h. Chce zmiany dopiero co wprowadzonego prawa. Ale to nie będzie łatwe, landy są przeciw zniesieniom nowych kar

Niemiecki minister transportu Andreas Scheuer podczas prezentacji nowej kampanii autostradowej o niebezpieczeństwie używania telefonów podczas jazdy, rok 2018 Fot. Flickr/BMVI

Niemiecki minister transportu Andreas Scheuer podczas prezentacji nowej kampanii autostradowej o niebezpieczeństwie używania telefonów podczas jazdy, rok 2018 Fot. Flickr/BMVI

Całkiem niedawno – po pod koniec kwietnia – wszedł w życie pakiet zmian drogowych w Niemczech. Zwiększył on kary dla kierowców łamiących prawo. Obniżono limit przekroczenia prędkości, po którym na miesiąc zatrzymywane jest prawo jazdy – traci się je w obszarze zabudowanym o jazdę za szybką o 21 km/h, a poza obszarem zabudowanym – o 26 km/h. Wzrosły też grzywny z mandatów drogowych, a także m.in. zobowiązano kierowców samochodów ciężarowych do jazdy z prędkością odpowiadającą prędkości pieszych, gdy skręcają w prawo w obszarze zabudowanym (tam, gdzie należy spodziewać się ruchu pieszego lub rowerowego).

Część kierowców protestowało przeciw zaostrzeniu kar. Petycję dotyczącą cofnięcia zmian w prawie drogowym podpisało ok. 135 tys. osób. Jej sygnatariusze twierdzą, że trzeba znieść nowe prawo, by przywrócić obywatelom „poczucie sprawiedliwości” a także uzyskać ich „akceptację”.

Federalny minister transportu Andreas Scheuer (CSU) publicznie stwierdził teraz, że jest za zmianą nowego prawa. Polityk stwierdził, że wielu obywateli „uzależnionych od samochodów” boi się teraz utraty prawa jazda i pracy. W ministerstwie mają się już toczyć prace. Chodzi głównie o obniżony limit przekroczeń, po których zabiera się prawo jazdy na miesiąc.
Zmiany miałyby być wprowadzone w drugiej połowie roku przy okazji procedowania przepisów dotyczących zarządzania niemieckimi autostradami.

Zmiana nie będzie jednak łatwa. Przeciwni łagodzeniu dopiero co wprowadzonych kar są politycy Zielonych. Minister musi uzyskać przewagę w Radzie Federalnej, tymczasem – jak wynika z badania „Neue Osnabrücker Zeitung” – politycy Zielonych w jedenastu landach będą temu przeciwdziałać. Według „Spiegel” oznacza to, że minister Scheuer będzie miał przeciw sobie 41 głosów z 69 w izbie państwowej, czyli zdecydowaną większość.

luz