Connect with us

Społeczeństwo

NIK skontroluje bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów

Najwyższa Izba Kontroli bierze się za urzędników – w 2015 r. sprawdzi, co robią, by poprawić bezpieczeństwo pieszych. Inspektorzy zajrzą do ministerstw, policji, zarządów dróg i samorządów

Opublikowano

-

Najwyższa Izba Kontroli bierze się za urzędników – w 2015 r. sprawdzi, co robią, by poprawić bezpieczeństwo pieszych. Inspektorzy zajrzą do ministerstw, policji, zarządów dróg i samorządów

Przejście dla pieszych w Paryżu Fot. Aleksandr Zykov CC-ASA-2.0

Fot. Aleksandr Zykov CC-ASA-2.0

NIK niedawno ujawniła wnioski dotyczące kontroli bezpieczeństwa na drogach w Polsce. Wnioski były druzgoczące dla urzędników. Kolejne mogą być jeszcze bardziej wstrząsające, bo inspektorzy zapowiedzieli, że w 2015 r. przyjrzą się szczególnie temu, jak dba się w kraju o pieszych i rowerzystów. A my już ujawniliśmy, że np. policja poprawiała bezpieczeństwo pieszych w 2013 r. tylko na papierze.
– Sprawdzimy, jak administracja państwowa i samorządowa dba o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – mówi Paweł Biedziak, rzecznik Najwyższej Izby Kontroli.

Co sprawdzą?

Inspektorzy będą badać, jak bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów poprawiły działania edukacyjne i prewencyjne. Jaki stopień bezpieczeństwa zapewnia dziś im obecna infrastruktura drogowa oraz czy uwzględnia się ich interesy  w planach rozwoju przestrzeni miejskich i pozamiejskich. Sprawdzą również, jakie działania kontrolne ITD, policji i straży gminnych poprawiły bezpieczeństwo tych uczestników ruchu. Kontrola ma też przynieść odpowiedź na pytanie, czy obecne przepisy w wystarczający sposób chronią pieszych i rowerzystów.

Kontrola będzie prowadzona w:

  •     Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju,
  •     oddziałach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
  •     Urzędach Marszałkowskich,
  •     Zarządach Dróg Wojewódzkich,
  •     Starostwach Powiatowych,
  •     urzędach miast (zarządy dróg miejskich),urzędach gmin,
  •     Ministerstwie Spraw Wewnętrznych,
  •     Komendzie Głównej Policji,
  •     w wybranych komendach wojewódzkich, powiatowych (miejskich),
  •     Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego,
  •     strażach gminnych (miejskich);
  •     Ministerstwie Edukacji Narodowej,
  •     wybranych szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.

Tragiczne statystyki

Na polskich drogach wciąż ginie wielu pieszych. W ubiegłym roku w wypadkach drogowych zmarło 3357 osób, w tym 1140 pieszych. Głównie giną na przejściach (232 ofiary) i skrzyżowaniach (182 ofiary). Co roku rannych zostaje blisko tysiąc pieszych.
Wśród rowerzystów rocznie jest mniej ofiar. W 2013 r. na drogach zginęło 304 cyklistów, rannych zostało 4144 osób. Do większości wypadków doszło w terenie zabudowanym z winy kierowców samochodów.

Zdaniem NIK konieczna jest poprawa dróg i inwestycje w infrastrukturę m.in. budowa chodników, kładek dla pieszych, przejść podziemnych i sygnalizacji świetlnych, ścieżek dla rowerzystów. Należy też położyć nacisk na powszechne wykształcenie komunikacyjne, które pozwoli budować świadomość dzieci i młodzieży. Trzeba też poprawić egzekwowanie przepisów prawa ruchu drogowego w stosunku do pieszych i rowerzystów.

in