Connect with us

Społeczeństwo

Nowa kampania o bezpieczeństwie pieszych. Resort zamawia spoty za 700 tys. zł

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ruszy z nową kampanią o bezpieczeństwie pieszych. Zamówiło dwa spoty. Tym razem nie będzie to tylko przekaz dla kierowców, ale i skierowany do starszych osób, których jest najwięcej wśród pieszych ginących na drogach

Opublikowano

-

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ruszy z nową kampanią o bezpieczeństwie pieszych. Zamówiło dwa spoty. Tym razem nie będzie to tylko przekaz dla kierowców, ale i skierowany do starszych osób, których jest najwięcej wśród pieszych ginących na drogach

Piesi na przejściu dla pieszych. Fot. CC0

Akcja obu spotów zamawianych przez Sekretariat Krajowej Rady BRD ma toczyć się w jesienno-zimowej scenerii. Fot. CC0

Sekretariat Krajowej Rady BRD uruchomi nową kampanię. Poświęcona będzie bezpieczeństwu pieszych. Tych co roku na polskich drogach ginie ok. tysiąc. Blisko 40 proc. wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków w kraju to właśnie niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Tylko w ubiegłym roku w 8581 wypadkach z udziałem pieszych zginęło ich 915, a rannych zostało ponad 8 tys.

Do młodych kierowców i starszych pieszych

Sekertariat KRBRD zamierza kupić dwa spoty. W obu ma zostać pokazana relacja między osobami młodymi kierowcami (18-24 lata) a starszymi pieszymi (60+).  Prz

Dobór jest nieprzypadkowy. To młodzi kierowcy powodują w Polsce najwięcej wypadków ze skutkiem śmiertelnym (w 2015 r. – 406, czyli 22,5 proc.). Jedną z przyczyn tych wypadków jest nieprawidłowe zachowanie zachowanie wobec pieszego (w 2015 r. – 36 wypadków, 37 ofiar).
Sekertariat KRBRD w zamówieniu wskazał też, że główną przyczyną potrąceń pieszych przez kierowców jest: nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (2204 wypadki, 119 ofiar) i nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (1915 wypadków, 104 ofiary).

Ale i piesi nie są bez winy. W 2015 r. sami spowodowali 2619 wypadków, w których zginęło 450 osób, a rannych zostało 2238 ludzi. Najczęstszymi przyczynami tych wypadków były:
– wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem (1464 wypadki, 55,9 proc. wszystkich spowodowanych przez pieszych),
– przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (292, 11,1 proc.),
– wejście na jezdnię zza pojazdu/przeszkody (269, 10,3 proc.),
– wejście na jezdnię przy czerwonym świetle (216, 8,2 proc.).

Najwięcej wypadków z winy pieszych (682, czyli 26,2 proc. ogółu) powodują osoby w wieku 40-59 lat. W ubiegłym roku zginęło w tych zdarzeniach 180 osób. Duże zagrożenie dla samych siebie powodują też osoby powyżej 60 roku życia (592 wypadki, 158 ofiar).

Nieprzypadkowa jest też pora, w której uruchomiona ma zostać kampania. Najwięcej wypadków piesi powodowali w grudniu (348 wypadków, 76 zabitych, 280 rannych), listopadzie (282 wypadki, 53 zabitych 238 rannych) i styczniu (269 wypadków, 53 zabitych, 219 rannych).

Co będzie w spotach?

Resort infrastruktury chce, by pierwszy ze spotów uświadamiał pieszych. Ma pokazywać zagrożenia związane z nieostrożnym wkraczaniem na jezdnię. Uświadamiać ma konieczność respektowania przepisów i odpowiedzialność, jaka spoczywa zarówno na pieszym jak i kierowcy.

Drugi spot skierowany będzie bardziej do kierowców, ale uświadamiać o odpowiedzialności ma też pieszych. Jego głównym zadaniem ma być uświadomienie kierującym konieczności ustępowania pieszym znajdującym się na pasach.

Urzędnicy wymagają, by kreacja obu spotów pokazywała, iż każdy z uczestników może być zarówno kierowcą jak i pieszym. Zaznaczyli też, że nie chcą, by spoty straszyły – nie powinny zawierać drastycznych scen. Sceny powinny się odbywać w okresie jesienno-zimowym.

Oba klipy mają powstać w wersjach o długości: 15, 30 i 45 sekund. Dla każdego z nich przygotowany ma zostać oddzielny pomysł na wielkoformatowy plakat. Całej kampanii ma towarzyszyć jedno rozpoznawalne hasło.

Z zapisów zamówienia przetargowego można zakładać, że spoty mają być emitowane w stacjach telewizyjnych, ale także na ekranach LCD np. w środkach komunikacji miejskiej.

Ośmiu chętnych do produkcji

Sekretariat Krajowe Rady BRD założył w przetargu, że bardziej od ceny liczył będzie się pomysł na kreacje spotów. W ocenie ofert kryterium ceny będzie odpowiadało za 40 proc., a wstępna koncepcja spotów – 60 proc. Ministerstwo na zakup spotów zamierza wydać nie więcej niż 698 tys. zł brutto.

Oferty w przetargu złożyło osiem podmiotów:

Grupa Eskadra Sp. z o.o.
ul. Jeleniogórska 17, 30-422 Warszawa
oferowana cena: 547 421,34 zł

Infinity Wojciech Dołhun
ul. Wąwozowa 32/22 Warszawa
oferowana cena: 559 650,00

Wykonawcy występujący wspólnie:
Jero S.A.
Al. J. Ch. Szucha 16/37, 00-582 Warszawa
Propeller Film Sp. z o.o.
ul. Łowicka 39a, 02-551 Warszawa
oferowana cena: 553 500,00

Fabryka Komunikacji Społecznej s.c.
ul. Filtrowa 75/22, 02-032 Warszawa
oferowana cena: 499 995,00

Advalue Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 92, 00-807 Warszawa
oferowana cena: 658 050,00

Wykonawcy występujący wspólnie:
SCPROJECTS Paweł Szeląg
ul. Pomorska 33, 05-120 Legionowo
Black_Rabbit Sp. z o.o.
ul. Koreańska 3, 03-971 Warszawa
oferowana cena: 667 250,00

Agencja Reklamowa dsk Sp. z o.o.
ul. Bielawska 6 lok. 3, 02-511 Warszawa
oferowana cena: 674 040,00

Simple Frame Bartosz Osmulski
ul. Cyrulików 51 lok. 10, 04-402 Warszawa
oferowana cena: 332 100,00

red