Paliwo jest drogie? Możesz oszczędzić jeżdżąc bezpiecznie

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Pakujesz się na wakacyjny wyjazd, a paliwo powyżej 5 zł za litr przyprawia cię o ból głowy? Sporo zostanie ci w portfelu jeśli sprawdzisz swoje ogumienie, a na drodze zamiast być liderem prędkości postawisz na spokojną jazdę – zgodnie z przepisami

Ceny paliwa na stacjach na początku wakacji przekraczają 5 zł za litr. Fot. brd24.pl

Ceny paliwa na stacjach na początku wakacji przekraczają 5 zł za litr. Fot. brd24.pl

Nawet 7,5 proc. paliwa zaoszczędzą ci, którzy kupując nowy komplet opon zwrócili uwagę na naklejkę z informującą o efektywności paliwowej nowego ogumienia. Oznaczenie literą A wskazuje na największa efektywność paliwową opony, G najmniejszą. I to właśnie kupując opony typu A oszczędzamy 7,5 proc. paliwa w stosunku do tych oznaczonych literą G.

Zgodność oznaczenia z rzeczywistymi parametrami opon sprawdziła niedawno Inspekcja Handlowa w ramach międzynarodowego projektu. – Wyniki kontroli są bardzo dobre. W Polsce zakwestionowaliśmy niecałe 3 proc. partii ze względu na oznakowanie. Oznacza to, że konsumenci mają zapewnione informacje, które pomogą im porównać właściwości opon i dokonać świadomego wyboru – powiedział Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. I dodawał: – Jak wyliczył Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego – na tym samym paliwie na najlepszych oponach dojedziemy z Władysławowa nawet do Bielska-Białej, a na najgorszych – tylko do Katowic.

– Pamiętajmy, że kupując oponę o najwyższym parametrze efektywności energetycznej fundujemy sobie dwa darmowe tankowania w roku – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego i dodaje, że dobre jakościowo opony to także bezpieczeństwo na drodze.

infografika2

Bak paliwa wystarczy na dłużej przy oponach klasy A. Fot. Infografika PZPO i UOKiK

W styczniu 2016 r. wyniki badania „Benefits of using tires with low rolling resistance”  o zależności między rodzajem opon a zużyciem paliwa opublikował Michael Sivk, naukowiec z amerykańskiego Uniwersytety Michigan. Zbadał 49 kompletów opon o tym samym rozmiarze, ale różnych parametrach. Obliczyli, że kierowca, który zdecyduje się na ogumienie, które stawia najmniejszy opór podczas toczenia się może zużyć rocznie o 32 galony (ponad 121 litrów) mniej paliwa w porównaniu z tym, który zakupił opony stawiające największy opór.

Warto też  zadbać o właściwe ciśnienie powietrza w oponach, bo ono także ma wpływ na zużycie paliwa.

Nieopłacalne 140 km/h na autostradzie

Jednak nie tylko opony klasy A pomogą kierowcy zaoszczędzić na paliwie. Mniejsze zużycie zapewnia także stosowanie defensywnych technik jazdy i poruszanie się zgodnie z limitami prędkości. Defensywna jazda to między innymi przewidywanie tego, co może się na drodze wydarzyć. Uważna obserwacja jezdni sprawi, że zamiast przyspieszania i gwałtownego hamowania będziemy jechać ze stała prędkością, a to pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Np. w mieście, na odcinkach z sygnalizacją świetlną nie warto nadmiernie się rozpędzać, by potem gwałtownie hamować na czerwonym świetle. Hamujmy silnikiem redukując biegi, nie wyrzucajmy na luz.

Jeśli chcesz zaoszczędzić na benzynie nie bądź najszybszy na autostradzie. Złota zasada eco drivingu, czyli ekologicznej i ekonomicznej jazdy przypomina, że należy jechać na najwyższym możliwym biegu przy najniższych możliwych obrotach. Jednak przy zbyt wysokiej prędkości większość mocy silnika jest zużywana na pokonanie oporu powietrza. Już przy dystansie 300 km silnik benzynowy o pojemności 1,6 spali o litr mniej paliwa jeśli zamiast 140 km/h będziesz jechał 120 km/h. Droga do wakacyjnego kurortu nie potrwa dużo dłużej niż w przypadku kierowców pędzących 140 km/h, bo zwłaszcza jeśli podróżuje się z dziećmi trzeba i tak się zatrzymać by rozprostować nogi, zjeść coś czy skorzystać z toalety.

Rower na dachu, mniej pieniędzy w kieszeni

Zaoszczędzić pomoże też uniknięcie zbędnego obciążenia samochodu. Przed wyjazdem sprawdź czy wszystko co masz w bagażniku będzie rzeczywiście potrzebne na wakacjach. Jeśli myślisz o zabraniu ze sobą rowerów warto byś przemyślał jak je zamocować. Niemiecki automobilklub ADAC już przed sześcioma laty obliczył, że najmniej ekonomiczne jest przewożenie rowerów na dachu samochodu – zużycie paliwa wzrasta o 41 proc. Jeśli jednoślady umieścisz w bagażniku przy tylnej klapie samochodu zużycie paliwa wzrośnie średnio o 18 proc. A kwotę, którą zaoszczędzisz na stacji benzynowej będziesz mógł wydać na wakacyjne atrakcje – z pożytkiem dla rodziny i środowiska, które też skorzysta na mniejszym zużyciu paliwa.

AN