Connect with us

Społeczeństwo

„Patrz na mnie” – znakomity społeczny spot o bezpieczeństwie pieszych z Braniewa

Opublikowano

-

Samorządowcy z Braniewa wygrali rządowy konkurs na dotację i zrobili program poprawy bezpieczeństwa pieszych. W jego ramach nagrali spot. I jest to prawdziwa perła wśród lokalnych produkcji w Polsce. Obejrzyjcie „Patrz na mnie”

W zalewie tandetnych filmików powstających w Polsce, spot edukacyjny z Braniewa jest prawdziwym arcydziełem. Bo gdy zwykle „zrobienie spotu” polega w 99 proc. przypadków na schematycznym pokazywaniu pieszych chodzących bez odblasków i to jeszcze najczęściej z błędem merytorycznym (piesi w tych spotach najczęściej idą niezgodnie z prawem prawą stroną drogi), to w Braniewie pomyśleli o tym, żeby pouczyć kierowców potrącających pieszych na pasach. A to jest jeden z poważniejszych problemów w kraju.

Twórcy społecznego spotu podeszli do tematu z empatią – pokazali nie agresywnego kierowcę, ale normalną matkę, która, jak wielu innych, zwykłych kierowców w Polsce, po prostu podczas jazdy zapatruje się w telefon. Zamiast drętwego pouczenia, postawili na emocje – w końcowej scenie pokazali poranioną twarz córki, która tłumaczy mamie, że w ten sposób może zabrać życie także jej.

Jest więc dokładnie to, czego brakuje amatorskim filmikom BRD w kraju – uchwycony ważny temat, zauważony właściwy problem i próba wstrząśnięcia emocjami a zarazem empatycznego tłumaczenia.

Warto podkreślić, że film nie pochłonął gigantycznych pieniędzy, jak produkcje zamawiane np. przez Krajową Radę BRD w Ministerstwie Infrastruktury. Bo dofinansowanie na cały projekt w Braniewie z rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej” im. Władysława Stasiaka wyniosło 40 tys. zł. A powiat braniewski dołożył jeszcze 10 tys. zł od siebie.

Tymczasem cały program „Zobacz mnie” w Braniewie obejmował 90 spotkań edukacyjnych dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów z policjantami oraz udział pieszych w zajęciach praktycznych (40 godzin lekcyjnych), podczas których nabywali umiejętności prawidłowego i przede wszystkim bezpiecznego przechodzenia na drugą stronę jezdni.  Kupiono też ludziom odblaski, wyprodukowany ulotki, plakaty i jeszcze wystarczyło pieniędzy na przeprowadzenie trzech konkursów.

I teraz najlepsze – w ramach projektu nagrano nie jeden, a trzy spoty! Powstały dzięki zaangażowaniu policjantów, ich rodzin oraz firmy DRON X System, którą zarządza emerytowany funkcjonariusz Wiesław Jackowski.

Dwa kolejne spoty mają zostać zaprezentowane wkrótce. I po pierwszym tak dobrym filmie, ja już nie mogę się doczekać premiery dwóch następnych, a Wy?

Łukasz Zboralski