Connect with us

Społeczeństwo

Prognoza brd24.pl: w 2017 roku wydarzy się na drogach mniej wypadków niż w 2016

Prognoza portalu brd24.pl daje nadzieję, że po ubiegłorocznym wzroście liczby wypadków i ofiar na polskich drogach w tym roku cyfry będą mniejsze. Ale to ostrożny optymizm – bo lato było tak samo fatalne, a przed nami jesień i zima podczas których ginie wielu pieszych

Opublikowano

-

Prognoza portalu brd24.pl daje nadzieję, że po ubiegłorocznym wzroście liczby wypadków i ofiar na polskich drogach w tym roku cyfry będą mniejsze. Ale to ostrożny optymizm – bo lato było tak samo fatalne, a przed nami jesień i zima podczas których ginie wielu pieszych

Zderzenie na drodze S2. Fot. brd24.pl

Od dekady liczba wypadków i ofiar na polskich drogach malała. Ten trend załamał się w 2016 r. m.in. przez likwidację setek gminnych fotoradarów. Jeśli w 2017 r. będzie mniej wypadków to zaledwie wrócimy do poziomu z 2015 r. Fot. brd24.pl

Po ośmiu miesiącach 2017 r. ilość danych jest już wystarczająca, aby napełnić model prognostyczny BRD 2017. Przewidywania są następujące (Możliwe odchylenie [%] -2/+4):

Wypadki – 32 135

Ofiary śmiertelne – 2 740

Ranni ogółem –  38 443

Ciężko ranni – 11 542

Dla przypomnienia – w roku 2016 te wskaźniki wyglądały następująco:

Wypadki – 33 664

Ofiary śmiertelne-  3 026

Ranni ogółem – 40 766

Ciężko ranni – 12 078

Może być więc lepiej, ale to lato…

Prognoza pozwala mieć nadzieję, że rok 2017 zakończy się najniższymi wskaźnikami wypadków, zabitych i rannych w historii. Przestrzegam jednak przed zbyt mocnym optymizmem. Okres letni 2017 jest niestety bardzo podobny do poprzedniego i charakteryzuje się stosunkowo wysoką liczbą wypadków i ofiar.

Bez wątpienia w okresie wakacyjnym mamy do czynienia ze wzmożonym ruchem pojazdów, którymi przemierzamy Polskę na wymarzony odpoczynek. Również w wakacje mamy do czynienia z największą aktywnością rowerzystów, motocyklistów i motorowerzystów. Przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo jak wygląda statystyka w podziale na sprawców wypadków w miesiącach lipiec i sierpień – od 2010 r. tj. od momentu brzegowego, zdefiniowanego dla Narodowego Planu BRD 2010-2020.

migdalek_tabela1

migdalek_tabela2

Wnioski:
1. Liczba wypadków w okresie wakacyjnym zmalała o 20,7% – licząc od 2010 r., jednakże od 2014 r. obserwujemy wyhamowanie trendu spadkowego.
2. Liczba ofiar śmiertelnych spadła w tym czasie o ok. 36% i również tutaj trend spadkowy został wyhamowany po 2014 r.
3. Liczba ofiar ciężko rannych w wakacje oscyluje w przedziale 2220-2550 i wskaźnik ten nie zamierza przejść w stały trend spadkowy.
4. Największy (procentowo) spadek wśród sprawców wypadków wakacje odnotowano w grupie „Piesi”.
5. W grupie „Kierowcy samochodów”, wzrost wskaźnika nastąpił tylko w 2016 r.
6. Grupy: Rowerzyści i Motocykliści wykazują niewielkie zmiany swoich wskaźników.
7. Na poprawę sumarycznego wskaźnika BRD w okresie wakacyjnym mają wpływ głównie piesi, kierowcy samochodów i motorowerzyści.

Na koniec warto odnotować, że liczba wypadków spowodowana przez pieszych w lipcu i sierpniu w 2002 r. wyniosła 1.242!!!,  co – przy 9.927 wypadkach, jakie wystąpiły w tym okresie – stanowiło 12% ogółu wypadków. W wakacje 2016 r. piesi spowodowali już tylko 5,5% wypadków. Spadek jest wyraźny i można uznać, że przynajmniej na tym polu osiągnięto sukces.

Uwagi do tabeli:
Dane za 2017 r. – na podstawie danych wstępnych KGP oraz na podstawie prognoz własnych.
[b/d] – brak bieżących danych

Wiesław Migdałek