Connect with us

Społeczeństwo

Prognoza brd24.pl: W tym roku liczba ofiar wypadków w Polsce znów przekroczy 3 tysiące!

Opublikowano

-

Do maja na polskich drogach zginęło o 136 osób więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Coraz mniej szans, by liczba ofiar wypadków znów nie przekraczała rocznie 3 tys. Rząd wciąż nie reaguje

Pijany kierowca uciekał przed policją i doprowadził do wypadku, w którym zginęły dwie osoby. Fot. Policja

W marcu w Gdańsku pijany kierowca uciekał przed policją i doprowadził do wypadku, w którym zginęły dwie osoby. Fot. Policja

Już pierwszy kwartał tego roku powinien zaalarmować urzędników z Krajowej Rady BRD i Ministerstwa Infrastruktury. Wskazaliśmy, że zaczyna ginąć więcej ludzi w wypadkach niż rok wcześniej. Nikt nie zareagował, a zły trend wciąż się utrzymuje.

Wraz z końcem maja możemy odnotować, iż w wyniku wypadków drogowych od początki roku życie straciło ok. 1100 osób (wliczając w to ofiary, które niestety nie przeżyją w szpitalu w ciągu 30 dni od wypadku). To o 136 zmarłych więcej niż w tym samym okresie 2018 r. i aż o 211 więcej niż w pierwszych pięciu miesiącach 2017 r.

Wypadki drogowe 2019 r./ofiary śmiertelne narastająco: styczeń-maj (opracowanie własne na podstawie danych wstępnych KGP)

Dotychczasowy trend poprawy bezpieczeństwa się odwrócił. Porównanie pięciu miesięcy roku na przestrzeni kilku ostatnich lat pokazuje, że niewiele już brakuje do przekroczenia bilansu z 2014 r. A warto przypomnieć, że w 2014 r. na polskich drogach życie straciło 3.202 osoby.

Kierowcy przyspieszyli, fotoradary w zapaści

Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Wiadomo na pewno, że kierowcy w Polsce zaczęli mniej przejmować się kontrolami – jeżdżą zdecydowanie szybciej. Wiadomo, że w porównaniu z ubiegłym rokiem policja odbiera o połowę więcej uprawnień tym, którzy jadą za szybko o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym.
W portalu brd24.pl ujawniliśmy też, że coraz bardziej niewydolny staje się system automatycznej kontroli CANARD należący do GITD. W ubiegłym roku liczba kierowców zarejestrowanych przez fotoradary wzrosła o 50 proc., ale mandatów nałożono relatywnie mniej.

Krajowa Rada BRD działająca w resorcie infrastruktury podejmuje jedynie tzw. działania miękkie – szkolenia, kampanie medialne. Brak stanowczych działań władz w obszarze BRD zwiastuje, że ujawniony przez nas trend utrzyma się do końca roku – i w tym roku w Polsce w wypadkach drogowych zginie ponad 3 tys. osób.

Wiesław Migdałek