Connect with us

Społeczeństwo

Przejazdy kolejowe są bezpieczniejsze – ministerstwo odpowiada na zarzuty NIK

W niedawnym raporcie NIK inspektorzy wskazali, że pogarsza się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych w Polsce. Resort infrastruktury odpiera zarzuty i udowadnia: jest coraz bezpieczniej

Opublikowano

-

W niedawnym raporcie NIK inspektorzy wskazali, że pogarsza się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych w Polsce. Resort infrastruktury odpiera zarzuty i udowadnia: jest coraz bezpieczniej

Konferencja w MIB. Minister Andrzej Adamczyk i wiceminister Jerzy Szmit. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Minister infrastruktury i budownicwa Andrzej Adamczyk i wiceminister Jerzy Szmit. Fot. Łukasz Zboralski/brd24.pl

Najwyższa Izba Kontroli w ostatnim raporcie na temat przejazdów kolejowych dowodzi, że poziom bezpieczeństwa w tych miejscach się pogarsza. Inspektorzy wskazali, że choć liczba wypadków na przejazdach zmalała, to liczba ofiar śmiertelnych tych wypadków wzrosła (o ponad 27 proc.), wzrosła też liczba ciężko rannych (o 64 proc.).
[czytaj więcej o raporcie NIK]

NIK w raporcie wytknęła też, że jednym z problemów w tej sprawie jest sposób kwalifikowania przejazdów do poszczególnych kategorii – nie wykonuje się na bieżąco pomiarów ruchu, więc część przejazdów nie zostaje zabezpieczona (półrogatkami lub rogatkami), choć już powinna.
Inspektorzy uznali, że sytuację pogorszyło jeszcze rozporządzenie ministra infrastruktury, które określa nowe wyznaczniki – iloczyny natężenia ruchu – dotyczące nadawania kategorii przejazdom kolejowo-drogowym A – D. Zdaniem NIK owe przepisy stanowią podstawę do obniżania przez zarządców infrastruktury kolejowej dotychczasowych kategorii, kosztem bezpieczeństwa. Zarządcy, kierując się względami finansowymi, nie są zainteresowani utrzymywaniem dotychczasowych wyższych kategorii i stosowania adekwatnych urządzeń zabezpieczenia na przejazdach.

Resort: za szybko na taką ocenę

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie zgadza się z oceną NIK.

– Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie wprowadziło narzędzia pozwalające skutecznie egzekwować wykonywanie pomiarów ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych – informuje brd24.pl Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MIB. I podkreśla: – Dokument zakłada pięcioletni okres przejściowy na dostosowanie skrzyżowań linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami do przepisów w nim zawartych. Dlatego ocena efektów wprowadzenia nowych przepisów będzie możliwa po 5 latach od wejścia w życie.

Resort zauważa też, że bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych w ostatnim czasie się poprawiło. I podaje ostatnie dane. W okresie 01.11.2014 r.–31.10.2015 r.  na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 201 zdarzeń, w których zginęło 56 osób. W analogicznym okresie w następnych latach (01.11.2015 r.–31.10.2016 r.) zdarzeń było mniej – 180, zginęło też mniej ludzi – 43.  To procentowo mniej o ponad 10 proc. zdarzeń oraz redukcja o ponad 23 proc. ofiar takich wypadków.

red