Connect with us

Społeczeństwo

Rada Etyki Reklamy: BMW w reklamach zachęcało do łamania prawa na drodze

Opublikowano

-

Po skargach osób oburzonych reklamami BMW Rada Etyki Reklamy uznała, że dwie reklamy „BMW M Town” naruszają normy etyki. Mogą zachęcać do łamania prawa na drodze i nadużywać zaufania odbiorców

Rada Etyki Mediów uznała, że reklamy "BMW M Town" naruszają normy etyczne. Źródło: YouTube

Rada Etyki Mediów uznała, że reklamy „BMW M Town”, w tym te kręcone w Warszawie, naruszają normy etyczne. Źródło: YouTube

BMW promuje swoje samochody w kampanii „BMW M Town” spotami, w których pokazywana jest agresywna jazda w mieście, sprzeczna z przepisami ruchu drogowego. Taki sposób reklamowania samochodu na brd24.pl uznaliśmy za niewłaściwy, reagowało też wielu Internautów, wyrażając swoje niezadowolenie w sieci. Zareagowała też PKP PLK, której nie podobało się pokazywanie sposobu, w jaki w reklamie kierowca pokonywał przejazd drogowo-kolejowy.

Do Rady Etyki Mediów wpłynęły dwie skargi:

K/194/18

„portal Facebook, profil publiczny BMW Polska – Samochody BMW
Wideo z przejazdem samochodu BMW w wersji M (najsilniejsze silniki oferowane przez BMW) przejeżdżającym przez przejazd kolejowy, wymuszając hamowanie – wideo dostępne pod adresem https://goo.gl/pFA6B7
Reklama wprowadzająca w błąd co do możliwości zatrzymania pojazdów szynowych, promująca nieodpowiedzialne i niebezpieczne zachowanie na drodze” – pisownia oryginalna

K/199/18

„kobieta bardzo szybko jeździ autem BMW, mija fotoradar, film dzieje się w Warszawie

zachęca do szybkiej jazdy po mieście, do łamania przepisów drogowych, zachęca zwłaszcza młodych kierowców do brawury. W wypadkach drogowych ginie w Polsce bardzo dużo ludzi.” – pisownia oryginalna

REM: BMW łamie kodeks etyczny

Rada Etyki Mediów rozpatrzyła obie skargi łącznie. 16 stycznia zespół orzekający (w jego skład weszli: Wojciech Piwocki – przewodniczący, Marta Macke-Ejchart – członek, Paweł Wiśniewski – członek) uznał, że doszło do „naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez Skarżących (BMW Vertriebs GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie – red.).

REM napisał w komunikacie, że „obie reklamy nie były prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej ponieważ propagują niebezpieczna jazdę”. Rada dodała też, że ponieważ reklamy mogą zachęcać do łamania przepisów prawa drogowego, to „Zespół Orzekający dopatrzył się również w przedmiotowych reklamach treści nadużywających zaufania odbiorców lub wykorzystujących ich brak doświadczenia lub wiedzy”.

Zespół orzekający w tej sprawie docenił, iż BMW samo wcześniej zareagowało na głosy krytyki i usunęło reklamy ze swoich profili w mediach społecznościowych.

Pełna treść uchwały REM w sprawie reklam BMW.

ai