Rząd poucza pieszych. Pierwsza taka kampania w Polsce

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego rozpoczęła kampanię, w której skupia się na bezpieczeństwie pieszych. Ale nie poucza tylko kierowców. Sami piesi też mają się zastanowić – pierwszy film skierowany jest do nich

To nie przypadek, że nowa kampania Krajowa Rada BRD ruszyła jesienią. To właśnie w okresie jesienno-zimowym dochodzi do największej liczby wypadków z pieszymi. A tych na polskich drogach ginie wciąż bardzo wielu, stanowią blisko 30 proc. wszystkich ofiar wypadków. To sporo więcej niż w innych krajach UE.

Dlatego Krajowa Rada BRD zdecydowała się na kampanię dotyczącą tego problemu. – Ochrona pieszych jest priorytetem Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dlatego też, w tym najbardziej niebezpiecznym okresie, kiedy dochodzi do największej liczby wypadków z udziałem pieszych, kierujemy do nich kampanię z apelem o zmianę postaw i zachowań na drodze – powiedział przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Spot skierowany jest do pieszych. To nowość. Do tej pory w sprawie wypadków z pieszymi pouczano wyłącznie kierowców. Tym razem urzędnicy zauważyli, że i piesi muszą zadbać o swoje bezpieczeństwo. W nowym spocie zatytułowanym „…nie odchodź, żyj!” to pieszy, który rozmawia przez telefon komórkowy wchodzi na przejście przy czerwonym świetle i jest sprawcą wypadku. Scena rozgrywa się w mieście – bo to w obszarze zabudowanym w Polsce ginie najwięcej pieszych.
Dziwić może jedynie dobranie wieku aktora. Ze statystyk wiadomo bowiem, że najwięcej ofiar wypadków z udziałem pieszych stanowią osoby starsze, w wieku ponad 50 lat. Kampania powinna to również uwzględnić.

Jak wynika z policyjnych danych, w 2015 roku najwięcej pieszych zginęło i zostało rannych w grudniu – 171 zabitych i 1 152 rannych.
W 2015 roku piesi spowodowali 2 619 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 450 osób, a obrażenia ciała odniosło 2 238 osób. W większości ofiarami w tych wypadkach byli sami piesi. Zarówno w przypadku kierujących, jak i pieszych – sprawców wypadków drogowych, do ich powstania przyczynili się głównie mężczyźni.

ai