Connect with us

Społeczeństwo

Skuter na minuty. Nowa wypożyczalnia w stolicy dba o bezpieczeństwo

Scroot to nowy System Skuterów Miejskich w Warszawie. Ze względów bezpieczeństwa ten operator stawia kierowcom wymóg – skutery mogą wypożyczać tylko ci doświadczeni

Opublikowano

-

Scroot to nowy System Skuterów Miejskich w Warszawie. Ze względów bezpieczeństwa ten operator stawia kierowcom wymóg – skutery mogą wypożyczać tylko ci doświadczeni

Scroot - wypożyczalnia miejskich skuterów w Warszawie. Fot. Scroot

Scoot – nowy system wypożyczania skuterów miejskich w Warszawie. Fot. Scroot

W warszawskim systemie Scroot zarejestrowało się już kilkuset użytkowników, drugie tyle czeka w kolejce na akceptację operatora systemu. Większość zainteresowanych wypożyczeniem skuterów na minuty to osoby, które szukały ciekawej alternatywy dla samochodów, rowerów czy komunikacji miejskiej. – Skutery są pojazdami idealnymi do szybkiego poruszania się po zatłoczonych miastach, zwłaszcza kiedy sporym problemem jest też zaparkowanie auta – wyjaśnia Michał Michalak, prezes spółki będącej właścicielem systemu oraz zarządzającej całym przedsięwzięciem. – Wiele osób nie decyduje się jednak na ich zakup, gdy ze względów finansowych stoją przed wyborem: albo jednoślad, albo samochód dla całej rodziny. Ponadto, klimat w Polsce sprawia, że przez trzy, cztery zimowe miesiące korzystanie z nich wymaga sporo wytrwałości. Ale te powody sprawiają, że świetnie wpisują się one w ideę „sharing economy” – użytkowanie bez posiadania. Scroot powstał właśnie z przekonania o tym, że więcej osób będzie jeździć skuterami, gdy nie będą musiały ich kupować – tłumaczy Michalak.

38 skuterów w 24 strefach

Mieszkańcy Warszawy będą mieli do dyspozycji (na razie) 38 dwuosobowych skuterów oraz 24 strefy wypożyczeń i zwrotów. W nich można rozpocząć i zakończyć przejazd. System nie wymaga stałych punktów parkowania pojazdów – podróż można rozpocząć z miejsca, w którym znajduje się skuter i zakończyć ją tam, gdzie jest to najwygodniejsze dla kierującego. Z tej opcji korzysta większość użytkowników, parkują skutery w pobliżu miejsca zamieszkania lub pracy.
Procedurę wynajęcia pojazdu, rozliczenia przejazdu oraz zakończenia korzystania z usługi załatwia się w aplikacji Scroot, którą można pobrać na urządzenia mobilne ze strony internetowej firmy (tam znajduje się także szczegółowa mapa stref) oraz z Google Play.

Bezpieczeństwo, czyli co najmniej 21 lat i prawo jazdy od trzech lat

Scroot udostępnia skutery o pojemności 125 ccm. Oznacza to, że do ich prowadzenia konieczne jest posiadanie prawa jazdy jednej z następujących kategorii: A, A1, A2 lub B (w przypadku kat. B – zgodnie z przepisami kodeksu drogowego od co najmniej trzech lat).
Przed pierwszą jazdą trzeba zarejestrować się w systemie – również za pomocą aplikacji – i utworzyć indywidualny profil użytkownika, który z kolei musi zostać pozytywnie zweryfikowany.
Operator systemu w trakcie rejestracji użytkownika weryfikuje posiadane uprawnienia, pyta także o doświadczenie w prowadzeniu jednośladów. Dolna granica wieku wynosi 21 lat.

– Konieczność posiadania prawa jazdy wynika z obowiązujących przepisów – mówi Michał Michalak. Ponieważ zależy nam na tym, aby korzystanie z naszych skuterów zapewniało poczucie bezpieczeństwa i komfortu ich kierowcom oraz innym uczestnikom ruchu, ofertę kierujemy przede wszystkim do osób posiadających odpowiednie doświadczenie. Nie chcielibyśmy także, aby stres odbierał przyjemność z samej jazdy – wyjaśnia. Każdy pojazd jest też objęty ochroną ubezpieczeniową w zakresie OC, AC i NNW.

Scroot to kolejna firma, która oferuje mieszkańcom Warszawy możliwość wypożyczenia tych pojazdów na minuty (0,49 zł za minutę). W marcu ruszyła pierwsza w Polsce wypożyczalnia ekologicznych skuterów Blinkee, napędzanych silnikiem elektrycznym. W kwietniu miejską sieć najmu skuterów powiększyła spółka Jeden Ślad. Na razie wypożyczalnie działają tylko w stolicy, ale firmy już zapowiadają, że chcą swoim zasięgiem objąć inne miasta.

red