Unia Europejska powołała koordynatora do spraw BRD. Ma przybliżyć kraje UE do Wizji Zero

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Brytyjczyk Matthew Baldwin został mianowany europejskim koordynatorem ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Komisja Europejska szykuje ofensywę w dziedzinie BRD i koordynator ma pomóc w skutecznym wprowadzaniu zmian

matthew-baldwin

Matthew Baldwin, nowy koordynator ds. BRD. Fot. ETSC

Matthew Baldwina na europejskiego koordynatora ds. BRD powołała komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Komisarz zwróciła uwagę, że w Unii Europejskiej mamy w tej chwili stagnację jeżeli chodzi o zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach. – Ponad 25 tys. ofiar śmiertelnych rocznie na naszych drogach, to liczba nie do zaakceptowania. Komisja Europejska jest zdeterminowana, by do 2030 r. zmniejszyć o połowę liczbę wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń, a do 2050 r. zgodnie z Wizją Zero całkowicie wyeliminować przypadki śmierci na drogach – powiedziała Bulc.

W realizacji tych celów ma pomóc właśnie koordynator ds. BRD. Matthew Baldwin ma pracować bezpośrednio z państwami członkowskimi, regionami i miastami, a także z Parlamentem Europejskim. – Chcemy zintensyfikować współpracę z państwami członkowskimi i całą społecznością zajmującą się bezpieczeństwem ruchu drogowego – podkreślił Baldwin, który wcześniej był zastępcą dyrektora generalnego w DG MOVE — Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (teraz połączy tę pracę z pracą jako koordynator).

UE zaostrzy działania na rzecz BRD

Nominacja Baldwina ma związek z planowaną ofensywą UE w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Już w maju Komisja Europejska w ramach trzeciego pakietu mobilności zaproponowała szereg rozwiązań mających przybliżyć państwa europejskie do Wizji Zero. Chodzi m.in. o inicjatywy legislacyjne mające zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, a także wyznaczyć nowe, bezpieczniejsze standardy przy budowie infrastruktury – m.in. dodatkowe zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu a także poprawienie jakości innych niż autostrady dróg. Komisja Zwraca uwagę, że tylko do 8 proc. wypadków śmiertelnych dochodzi na autostradach.

W ramach trzeciego pakietu mobilności zaproponowano też obowiązkowe wyposażanie aut w taki sprzęt jak np. elektroniczne ograniczenie prędkości do tych obowiązujących na danej drodze, kamerę cofania czy detektor pieszych i rowerzystów.

Niewykluczone, że UE weźmie też pod uwagę apele koalicji, w skład której wchodzą policja drogowa, rowerzyści, pracownicy transportu i sektora drogowego. Wzywają oni do tego by rozszerzyć listę dróg obejmowanych audytem z zakresu bezpieczeństwa. Miałby on dotyczyć nie tylko głównych europejskich autostrad czy dróg z sieci Trans-European Road Network, ale także wszystkich głównych dróg w Europie. Audyt miałby uwzględniać m.in. potrzeby rowerzystów, pieszych i motocyklistów.

Wyzwanie dla Polski

Na projekty mające poprawić bezpieczeństwo w państwach członkowskich KE chce przeznaczyć dodatkowe 450 mln euro. Liczy, że do 2030 r. działania z trzeciego pakietu mobilności pozwolą uratować życie 7,3 tys. osób.

Ofensywa KE względem poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach będzie szczególnym wyzwaniem dla Polski. Nasze drogi wciąż należą do najniebezpieczniejszych w Unii Europejskiej. Z opublikowanego w czerwcu raportu Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego wynika, że jesteśmy w ogonie Europy. Gorzej ocenione od nas zostały tylko cztery kraje: Chorwacja, Serbia, Bułgaria oraz Rumunia.

AN