• Home »
  • Społeczeństwo »
  • W wakacje kierowcy pędzili szybciej niż rok temu. Fotoradary zarejestrowały o 12 proc. więcej wykroczeń

W wakacje kierowcy pędzili szybciej niż rok temu. Fotoradary zarejestrowały o 12 proc. więcej wykroczeń

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

GITD podsumował wakacje 2017. Fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały o 12 proc. więcej wykroczeń niż w poprzednim sezonie

Fotoradar na drodze. Fot. CANARD

Fotoradar na drodze. Fot. CANARD

Rok 2016 zakończył się drogowym dramatem. Głównie dlatego, że z dróg zniknęły samorządowe fotoradary. Rząd sprawdził nawet (zlecając badanie Instytutowi Samochodowego) wzrost liczby ofiar w miejscach pozbawionych nadzoru – zginęło tam o 43 proc. więcej ludzi.

A zmniejszenie nadzoru na drogach z pewnością przełożyło się na zachowania kierowców w ogóle. Nie dziwi więc informacja Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który podsumował właśnie wakacyjny sezon. Okazało się, że podczas tegorocznych wakacji fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały o 12 proc. więcej wykroczeń niż latem ubiegłego roku. Być może (GITD nie podaje szczegółów) ma to związek m.in. z przejęciem przez CANARD fotoradarów w Warszawie i ponownym uruchomieniem tych urządzeń.

Z podsumowania GITD wynika też, że podczas tegorocznych wakacji inspektorzy wystawili o 6 proc. więcej mandatów podczas kontroli autokarów (w sumie – ok. 625 mandatów karnych). W ponad 5 proc. przypadków kontrolowanych 2020 autokarów, inspektorzy zatrzymywali dowody rejestracyjne pojazdów – m.in. za nieszczelny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, usterki układu kierowniczego i zawieszenia, zbyt zużyty bieżnik opon. Porównując te dane z rokiem 2016 zauważalny jest nieznaczny wzrost liczby zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i wydanych zakazów dalszej jazdy.

– Podczas kontroli inspektorzy szczególną uwagę zwracali też na czas pracy kierowców, ponieważ przemęczenie stanowi bardzo duże zagrożenie na drodze. Rażącym przykładem nieodpowiedzialności kierowców była kontrola przeprowadzona przez WITD w Krakowie w wyniku której nie dopuszczono do dalszej jazdy trzech kierowców, którzy właśnie wrócili z Macedonii i zamierzali wyruszyć w kolejną podróż do Bułgarii. Kierowcy przebywali w autobusie od środy, 28 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2017 r., odpoczywając jedynie 2 godziny! – podkreślił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Dla Inspekcji Transportu Drogowego był to wyjątkowo smutny koniec wakacji.28 sierpnia w trakcie wykonywania czynności służbowych zginął tragicznie inspektor z Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego. Został śmiertelnie potrącony przy wjeździe na parking przez 25-letnią kierującą samochodem osobowym, która według wstępnych ustaleń jechała z nadmierną prędkością.

ai