Audi samo uczy się coraz lepiej automatycznie parkować

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Samochód sam zyskuje autonomiczność – to już w pewnym sensie prawda. Audi rozwija „machine learning”. Na targach pokazuje, jak samochody tej marki same poprawiają umiejętność automatycznego parkowania

Audi Q2 deep learning concept. Fot. materiały prasowe

Audi na miniaturze Q2 pokazuje, na czym polega deep learning concept. Niebawem to rozwiązanie trafi do pełnowymiarowych samochodów marki. Fot. materiały prasowe

Bez systemów, które same korygują błędy i doskonalą zadania, budowa autonomicznych pojazdów trwałaby o wiele dłużej. Takie systemy ma Audi i pokazuje je na targach. Można zobaczyć, jak wygląda inteligentny proces parkowania dzięki miniaturze Audi Q2 w skali 1:8, tzw. „Audi Q2 deep learning concept”. Na planszy o wymiarach 3 x 3 metry, model samochodu samodzielnie wyszukuje miejsce parkingowe wyznaczone metalową ramą i również samodzielnie w nim parkuje.

System czujników „Audi Q2 deep learning concept” to dwie kamery, jedna skierowana do przodu, druga do tyłu oraz dziesięć czujników ultradźwiękowych zamontowanych dookoła karoserii. Centralny komputer pokładowy zmienia informacje z nich pozyskiwane w odpowiednie sygnały trafiające do układu kierowniczego i do silnika elektrycznego. Auto najpierw ustala własną pozycję względem miejsca parkingowego. Gdy zidentyfikuje pozycję własną i miejsca parkingowego, oblicza, jak bezpiecznie do niego dotrzeć. Miniatura Q2, w zależności od sytuacji, samodzielnie manewruje, skręca i jeździ do przodu lub do tyłu.

I najważniejsze – samochód sam uczy się na zasadzie prób i błędów. By rozpocząć proces, zupełnie przypadkowo wybiera kierunek jazdy. Algorytm rozpoznaje pomyślnie przeprowadzone, autonomiczne manewry i w ten sposób coraz bardziej udoskonala strategię parkowania. Dzięki temu system jest w stanie samodzielnie rozwiązać nawet najtrudniejsze problemy związane z manewrowaniem.

Model „Audi Q2 deep learning concept” jest projektem stworzonym przez Audi Electronics Venture (AEV), spółkę-córkę koncernu Audi AG. Konstruktorzy zapowiadają, że następnym etapem badań będzie przeniesienie procedur wyszukiwania miejsca parkingowego do prawdziwego samochodu.

red