• Home »
  • Pojazdy »
  • Coraz więcej pieszych ginie na drogach dlatego, że kierowcy na potęgę kupują SUV-y?

Coraz więcej pieszych ginie na drogach dlatego, że kierowcy na potęgę kupują SUV-y?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Samochodów typu SUV przybywa lawinowo w USA i Europie. Tymczasem, jak ujawniają amerykańskie media, to właśnie większa liczba tych samochodów na drogach może być przyczyną większej liczby zabitych pieszych. W Stanach od 2009 r. zginęło o 46 proc. więcej niechronionych uczestników ruchu 

SUV Fot. CC0

SUV-y, które są wyższymi samochodami od przeciętnych osobówek co najmniej dwa razy zwiększają ryzyko spowodowania śmierci w razie zderzenia z pieszym, biegaczem czy dzieckiem – twierdzą amerykańscy dziennikarze. Fot. CC0

Detroit Free Press i USA Today opublikowały materiał, w którym stawiają tezę, że to rosnąca sprzedaż SUV-ów odpowiada za wzrost śmiertelności pieszych na amerykańskich drogach. Tylko w 2016 r. na drodze lub wzdłuż niej zginęło 6 tys. pieszych. To wzrost o 46 proc. w porównaniu z rokiem 2009.

Samochody, które zabiły pieszego – 69 proc. wzrost liczby SUV-ów

Eksperci, którzy współpracowali z amerykańskimi dziennikarzami zwrócili uwagę, że niemal każda śmierć pieszego na drodze ma kilka przyczyn. Pieszy może być roztargniony, pijany, może zlekceważyć przepisy drogowe. Eksperci zaznaczyli jednak, że statystyki nie pokazują rosnącego odsetka pijanych czy roztargnionych wśród tych, którzy ponieśli śmierć na drodze. Za to z danych federalnych wynika, że w latach 2009-2016  wśród samochodów, które zabiły pieszego przybyło SUV-ów. I to o 69 proc.

Dziennikarze powołują się na wynik własnego śledztwa. Twierdzą, że federalne organy nadzoru bezpieczeństwa ruchu drogowego od lat wiedzą, że SUV-y, które są wyższymi samochodami od przeciętnych osobówek, co najmniej dwa razy zwiększają ryzyko spowodowania śmierci w razie zderzenia ze spacerowiczem, biegaczem czy dzieckiem. Detroit Free Press i USA Today podkreślają, że do tej pory urzędy odpowiedzialne za sferę bezpieczeństwa nie zrobiły nic by nagłośnić sprawę i podjąć działania mające ograniczyć liczbę ofiar SUV-ów.  Do tego propozycja, by do oceny bezpieczeństwa samochodów włączyć czynnik ryzyka w stosunku do pieszych utknęła w martwym punkcie i to pod naciskiem części przemysłu motoryzacyjnego.

Autorzy artykułu zwrócili uwagę, że Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) już w raporcie w 2015 r. zwrócił uwagę na niebezpieczeństwo jakie wiąże się z większa liczbą SUV-ów na drogach. Powołując się na 12 niezależnych badań podkreślił, że SUV-y powodują więcej śmierci pieszych niż pozostałe samochody osobowe. Urząd nie podjął jednak żadnych działań. I jak wychwycili amerykańscy blogerzy – na swoim koncie na Twitterze informację o tym jak niebezpieczne dla pieszych są SUV-y podał tylko raz, podczas gdy w tym czasie wielokrotnie upominał pieszych.

Europa: co trzeci nowy wóz to SUV

SUV- y popularne są nie tylko za oceanem. Stały się przebojem zarówno na Polskich jak i Europejskich drogach. Firma analityczna Jato Dynamics wiosną opublikowała dane, z których wynika, że w pierwszym kwartale 2017 r. SUV-y miały 28,1 proc. udziału w europejskim rynku. W tym roku już 33,5 proc. W Europie co trzeci samochód  kupowany u dealera to model z nadwoziem typu SUV lub crossover.

AN