• Home »
  • Pojazdy »
  • Jaguar zrobił autonomiczny samochód z „oczami”. Żeby piesi mniej się bali

Jaguar zrobił autonomiczny samochód z „oczami”. Żeby piesi mniej się bali

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Z badań wynika, że większość pieszych i rowerzystów w USA obawia się dzielenia ulic z autonomicznymi samochodami. Jaguar dokleił więc do takiego auta oczy – mają pokazać pieszemu, że samochód go „widzi”. Czy to oswoi ludzi?

Jaguar Land Rover testuje sztuczne oczy na autonomicznych samochodach - by piesi widzieli, że auto ich "widzi" i mniej się bali takich spotkań na drodze. Fot. Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover testuje sztuczne oczy na autonomicznych samochodach – by piesi widzieli, że auto ich „widzi” i mniej się bali takich spotkań na drodze. Fot. Jaguar Land Rover

To trudno sobie wyobrazić – zwłaszcza, gdy mieszka się w Polsce i widzi jak jeżdżą zwykli „analogowi” kierowcy – ale wielu ludzi na świecie boi się wpuszczenia na drogi autonomicznych pojazdów. Według badań American Automobile Association 63 proc. dorosłych Amerykanów czułoby się mniej bezpieczniej chodząc lub jeżdżąc rowerem po drogach, po których poruszałyby się też autonomiczne samochody.

Nic to nowego. Zwykły mechanizm psychologiczny. Dawniej ludzie bali się kolei żelaznej, potem obawiali się automobili. Dziś boją się kolejnej nowej rzeczy – autonomicznych pojazdów.

Zespół badawczy z Jaguar Land Rover zastanawiał się więc, w jaki sposób obniżyć wśród pieszych poziom nieufności do autonomicznych samochodów. Pete Bennett, kierownik ds. badań nad przyszłością mobilności w Jaguar Land Rover tłumaczy, że dla pieszych naturalne jest skierowanie wzroku na kierowcę przed wkroczeniem na jezdnie, upewnienie się, że zostali dostrzeżeni. Ale jak dać temu wyraz, skoro za kierownicą autonomicznego pojazdu nikt nie siedzi?

Ludzie z Jaguar Land Rover uznali, że mogą pomóc… oczy zamontowane na przedzie pojazdu. Kapsuły przypominające ludzkie oko reagują tak, że pieszy może odnieść wrażenie, iż „został zauważony” przez pojazd. Teraz firma bada, czy taki mechanizm zwiększy zaufanie pieszych do autonomicznych maszyn.

ai