Connect with us

Pojazdy

Licznik czasu sygnalizacji w samochodzie? Audi wkracza z nową usługą w Europie

Opublikowano

-

Audi wprowadza w Europie usługę Traffic Light Information. Będzie przekazywała kierującemu informacje o sygnalizacji świetlnej. Od lipca usługa zacznie działać w bawarskim Ingolstadt. Od 2020 r. będzie wdrażana w kolejnych miastach

Na desce rozdzielczej Audi pojawi się nowy wskaźnik – informacja o sygnalizacji świetlnej. Fot. mat. prasowe

Kierowcy Audi, dzięki informacjom z kokpitu, będą widzieć z jaką prędkością dotrą do kolejnego zielonego światła. Jeśli nie będzie to możliwe w granicach dopuszczalnej prędkości, to specjalny licznik będzie odliczał czas do kolejnej „zielonej fali”. Jazda po mieście stanie się w ten sposób bardziej płynna.

– Ciągłe ruszanie i zatrzymywanie irytuje kierowców, natomiast każdy użytkownik cieszy się z „zielonej fali”, choć niestety zbyt rzadko udaje się nam z niej skorzystać. Dzięki usłudze informacji o ruchu drogowym Traffic Light Information, kierowca może poruszać się pewniej: jedzie efektywniej i bardziej zrelaksowany, bo już wie i to kilkaset metrów przed sygnalizacją, czy dojedzie do niej na czas by złapać zielone światło” – mówi Andre Hainzlmaier, kierownik ds. rozwoju aplikacji, usług skomunikowania i Smart City w Audi. – W przyszłości, anonimowe dane z naszych samochodów mogą pomóc w jeszcze lepszej koordynacji sygnalizacji świetlnej w miastach i tym samym przyczynią się do optymalizacji ruchu ulicznego.

Kierowcy Audi będą otrzymywać w kokpicie informację o „zielonej fali” albo widzieć będą licznik, który odliczy czas do następnej Fot. mat. prasowe

W USA, klienci Audi już od dwóch lat korzystają z funkcji „Time-to-Green”. Jeśli kierowca dojeżdża do kolejnej sygnalizacji świetlnej na czerwonym, to specjalny licznik umieszczony w Audi virtual cockpit lub na wyświetlaczu danych na szybie head-up display, obliczy czas do ponownego zapalenia się zielonego światła. Usługa obecnie działa na ponad pięciu tysiącach skrzyżowań w USA, w tym w miastach takich jak Denver, Houston, Las Vegas, Los Angeles, Portland i Waszyngton. Tylko
w stolicy USA z systemem informacji o sygnalizacji świetlnej skomunikowanych jest blisko tysiąc skrzyżowań.

Od lutego tego roku, Audi oferuje w Ameryce Północnej kolejne udogodnienie, dodatkowo wspierające efektywną jazdę podczas „zielonej fali”. GLOSA (z ang. Green Light Optimized Speed Advisory) pokazuje kierowcy idealną prędkość podczas jazdy i przejazdu przez skrzyżowanie, umożliwiającą dotarcie do następnej sygnalizacji świetlnej na zielonym świetle.

By móc rozpocząć prace wdrożeniowe w wybranych modelach Audi, „Time-to-Green“ GLOSA zostaną początkowo aktywowane wyłącznie w mieście Ingolstadt. Prace obejmą wszystkie modele e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 produkowane od połowy lipca (rocznik modelowy 2020). Warunkiem jest posiadanie pakietu „Audi connect Navigation & Infotainment” oraz funkcji opcjonalnego rozpoznawania znaków drogowych za pomocą kamery.

Dlaczego funkcja dostępna będzie w Europie dwa lata później niż w USA? – Wymagania względem jej wprowadzenia do produkcji seryjnej są na naszym kontynencie znacznie wyższe niż w Stanach Zjednoczonych. W USA miejskie systemy sygnalizacji są zaplanowane kompleksowo i ujednolicone. W Europie natomiast, infrastruktura uliczna rozwijała się lokalnie i w sposób zdecentralizowany, z zastosowaniem różnych technik komunikacyjnych – objaśnia Hainzlmaier. – To, jak szybko miasta będą podłączane do tej sieci, zależy przede wszystkim od tego, czy powstaną standardy danych i interfejsy oraz czy miasta dokonają cyfryzacji urządzeń sygnalizacyjnych.

Przy tym projekcie Audi współpracuje z firmą Traffic Technology Services (TTS). TTS przetwarza „surowe dane” pozyskiwane z miejskich centrów zarządzania ruchem i przesyła je na serwery Audi. Stąd dzięki szybkiemu połączeniu internetowemu informacja dociera do samochodu. Audi pracuje nad dostępnością informacji o sygnalizacji świetlnej w kolejnych miastach w Niemczech, Europie, Kanadzie i USA. We wschodniochińskim, milionowym mieście Wuxi, marka Audi wraz z partnerami, w ramach projektu rozwojowego również testują skomunikowanie samochodów i systemów sygnalizacji.

W przyszłości auta współsterujące sygnalizacją?

W przyszłości klienci Audi mogliby też korzystać z innych funkcji, o ile np. „zielone fale“ zostałyby uwzględnione w optymalnym prowadzeniu do celu przez nawigację. Można sobie również wyobrazić, że modele Audi e-tron, podczas dojazdu do czerwonych świateł będą efektywnie wykorzystywać energię hamowania w celu naładowania akumulatorów. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem (pACC), samochody mogłyby nawet hamować automatycznie na czerwonych światłach.
W dłuższej perspektywie skorzystałby na tym miejski ruch uliczny. Gdyby samochody anonimowo wysyłały na przykład dane do miasta, to sygnalizacja mogłaby reagować w elastyczny sposób. Każdy kierowca samochodu zna taką sytuację: stoimy wieczorem na czerwonym świetle – a jak okiem sięgnąć nie ma żadnego innego pojazdu. Skomunikowana sygnalizacja świetlna mogłaby reagować zależnie od potrzeb. Prace rozwojowe prowadzone przez Audi nad usługą Traffic Light Information, w przyszłości przyniosą korzyści również klientom innych marek. Jest to dobra wiadomość dla miast, które chcąc efektywnie zarządzać ruchem ulicznym.

red