Connect with us

Pojazdy

Najbezpieczniejsze samochody 2014 roku, które możesz kupić w Polsce

Mercedes-Benz klasa C, Nissan Qashqai, WV Golf Sportsvan, Land Rover Discovery Sport i Skoda Fabia – to gwiazdy bezpieczeństwa w swoich klasach. Najlepiej wypadły w testach Euro NCAP

Opublikowano

-

Mercedes-Benz klasa C, Nissan Qashqai, WV Golf Sportsvan, Land Rover Discovery Sport i Skoda Fabia – to gwiazdy bezpieczeństwa w swoich klasach. Najlepiej wypadły w testach Euro NCAP

Pięć gwiazdek od Euro NCAP to naprawdę wysoka ocena. Samochody, które od 2014 r. mogą zdobyć najwyższe noty w tych testach, muszą posiadać najnowsze technologie wspierające kierowców m.in. wyposażenie w systemy autonomicznego hamowania awaryjnego i rozwiązania z grupy asystentów bezpieczeństwa. Pozwalają one nie tylko chronić przed poślizgami czy zmianą trakcji, ale zabezpieczać przed ewentualnymi kolizjami.

Mniejsi mają gorzej, ale są wyjątki…
Ubiegłoroczne wyniki testów pokazują, że utrzymuje się podział pod względem jakości zabezpieczeń w dużych samochodach i autach miejskich. Te ostatnie – mimo znaczącej poprawy – wciąż wypadają w testach gorzej.
Wszystkie z testowanych w 2014 r. przez EuroNCAP samochodów z grupy dużych aut rodzinnych uzyskały ogólną ocenę 5 gwiazdek. Natomiast w segmencie supermini taki wynik udało się osiągnąć jedynie Skodzie Fabii, pozostałe 13 testowanych modeli z tej grupy wypadło gorzej.
Podobnie w segmencie małych vanów – najwyższe noty uzyskał jedynie VW Golf Sportsvan, a ponad połowa modeli z tej grupy otrzymała tylko trzy gwiazdki.
To pokazuje, że producenci jeszcze powoli wprowadzają technologie i systemy podnoszące bezpieczeństwo do tych segmentów, w których istotna jest przede wszystkim cena zakupu.

Cztery uderzenia do sukcesu
Najlepsze w swoich klasach samochody – tak jak wszystkie – musiały w badaniach Euro NCAP przejść cztery testy zderzeniowe: zderzenie czołowe (uderzenie mniej niż połową przodu pojazdu (40 proc.) w nieruchomą przeszkodę o szerokości 1 m, która jest deformowalna, przy prędkości 64km/h), zderzenie boczne (uderzenie przeszkodą o szerokości 1,5 m poruszającą się z prędkością 50 km/h w bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka A od strony kierowcy), zderzenie z pieszym (kontrolowane są różne punkty z przodu pojazdu – na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku –  w warunkach testowych zakłada się, że pojazd porusza się z prędkością 40 km/h), zderzenie ze słupem (uderzenie bokiem samochodu, ustawionym na ruchomej platformie, na wysokości słupka B w nieruchomy słup o szerokości 25,4 cm z prędkością 29 km/h).

Producenci: myślimy o bezpieczeństwie

Mercedes klasa C. Fot. Wojciech Romański/brd24.pl

Mercedes-Benz klasa C. Fot. Wojciech Romański/brd24.pl

Mercedes-Benz klasa klasa C – wyniki testu Euro NCAP

Aleksander Rzepecki, menedżer PR, Mercedes-Benz Polska:
Jesteśmy bardzo dumni z dobrych wyników nowej Klasy C w teście Euro NCAP. Bezpieczeństwo jest jedną z podstawowych wartości pojazdów spod znaku Gwiazdy – niezależnie od jego rodzaju. Poza samą konstrukcją pojazdów, zostały one wyposażone w liczne systemy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Niezależnie od modelu, oferujemy poduszki powietrzne dla pasażera lub pasażerów, a także takie systemy, jak asystent pasa ruchu, czy asystent martwego pola (nawet w ciągnikach z naczepami). Poza tym każdy pojazd ma swoją specyfikę.
W samochodach osobowych większość systemów ma charakter aktywny – przytoczony asystent pasa ruchu nie tylko ostrzega o zjeżdżaniu z toru jazdy, ale także automatycznie przywraca na niego pojazd. Samochody dostawcze takie jak Sprinter czy Vito, ze względu na swoją dużą powierzchnię boczną, są seryjnie wyposażane w tzw. asystenta bocznego wiatru. Z kolei w ciężarówkach proponujemy system Active Brake Assist 3, ostrzegający kierowcę o zbliżaniu się do statycznego, lub wolno poruszającego się przedmiotu i, w razie potrzeby, automatycznie hamującego pojazd.

Nissan Qashqai Fot. M 93/CC-BY-3.0

Nissan Qashqai Fot. M 93/CC-BY-3.0

Nissan Qashqai – wyniki testu Euro NCAP

Dorota Pajączkowska, menedżer PR, Nissan Polska:
Marka Nissan wyznaje zasadę, w myśl której innowacyjne technologie z zakresu bezpieczeństwa powinny być dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców. Z tego względu oferuje je w większości swoich nowych modeli, począwszy od małych aut z segmentu B.
W nowym Nissanie Qashqai zastosowano wiele zaawansowanych, nowatorskich rozwiązań, zapewniających kierowcy poczucie pełnego panowania nad pojazdem oraz podnoszących poziom bezpieczeństwa, komfortu i przyjemności z jazdy. Do takich technologii należy zestaw systemów tworzących „Pakiet Bezpieczeństwa”: rozpoznawanie znaków drogowych, hamulec awaryjny, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, adaptacyjne światła drogowe, przednie i tylne czujniki parkowania oraz automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne. Dodatkowo Nissan Qashqai może być wyposażony w system kamer 360° oraz uznany na rynku pakiet Safety Shield, w którego skład wchodzą inteligentny asystent parkowania, ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu, ostrzeżenie o poruszających się obiektach oraz ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy. Ta unikalna kombinacja innowacyjnych rozwiązań w dużej mierze przyczyniła się do uhonorowania modelu Qashqai tytułem najbezpieczniejszego samochodu w swojej klasie według organizacji EuroNCAP w 2014 r.

VW Golf Sportstvan Fot. VW

VW Golf Sportstvan Fot. VW

VW Golf Sportsvan – wyniki testu Euro NCAP

Tomasz Tonder, kierownik ds. PR marki Volkswagen, Volkswagen Group Polska:
Nowoczesne systemy w autach przyszłości, które zaczynają być w nich montowane już dziś, mają ostrzegać kierowcę o niebezpieczeństwie, zapobiegać krytycznym sytuacjom i poprawiać błędy kierującego. A jeżeli już dojdzie do wypadku, samochody będą niwelowały jego skutki, i automatycznie wezwą pomoc. powoli standardem stają się dziś układy służące automatycznemu hamowaniu po kolizji czy rozpoznające zmęczenie kierowcy.
Proponujemy także wiele innowacyjnych rozwiązań jako elementy wyposażenia dodatkowego. To m.in. system monitorujący przestrzeń przed samochodem, który w awaryjnych sytuacjach samoczynnie zatrzymuje pojazd. Dostępność funkcji awaryjnego hamowania w mieście z opcją rozpoznawania pieszych będzie od 2016 roku uwzględniana przy ocenach w testach EuroNCAP. Warto wspomnieć także o innych rozwiązaniach, które zaprezentował Volkswagen. Dość często z pomocą przychodzi asystent ułatwiający wyjechanie tyłem z miejsca parkingowego prostopadłego do osi jezdni. System rozpoznaje pojazdy zbliżające się z boku, dotychczas często niewidoczne dla kierowcy, jeżeli obok znajdują się zaparkowane inne pojazdy. Istotnym rozwiązaniem jest Emergency Assist. Gdy czujniki rozpoznają, że kierowca nie wykazuje żadnej aktywności, co może oznaczać zasłabnięcie lub zaśnięcie, system samoczynnie włączy światła awaryjne i zatrzyma pojazd.  ACC zapobiega przy tym najechaniu na jadący z przodu samochód, a Lane Assist utrzyma pojazd na pasie ruchu. Volkswagen zaprezentował także asystenta jazdy w korkach. Samochód z tym systemem niemal samodzielnie może poruszać się na zablokowanej autostradzie.

Trzecia generacja ŠKODA Fabia. Fot. ŠKODA

Škoda Fabia. Fot. ŠKODA

Škoda Fabia – wyniki testu EuroNCAP

Michał Cabaj, kierownik ds. PR marki Skoda, Volkswagen Group Polska:
Marka ŠKODA bezpieczeństwo ma we krwi – wszystkie modele z gamy mogą pochwalić się pięcioma gwiazdkami w testach zderzeniowych EuroNCAP. Kolejne pojazdy są wzbogacane o coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne, które mogą zapobiegać wypadkom (np. Front Assistant – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania) lub ograniczać ich skutki (aż do 9 poduszek bezpieczeństwa w modelach marki). Warto podkreślić, że stawiamy na bezpieczeństwo wszystkich podróżujących – zarówno kierowców, jak i pasażerów.
ŠKODA to marka odpowiedzialna społecznie, czego efektem jest także nieustanne zaangażowanie w projekty mające na celu podniesienie bezpieczeństwa drogowego w Polsce. Podjęliśmy szereg działań począwszy od rozpoczęcia działalności SKODA Auto Szkoła w 2004 roku i która do dnia dzisiejszego przeszkoliła już ponad 23 000 kierowców, poprzez specjalną edycję Przewodników Pascala dla zmotoryzowanych, aż po program edukacyjny dla kierowców „Ucz się z nami“.
Zwieńczeniem naszych działań jest ŠKODA Auto Lab, w którym zebraliśmy najlepsze praktyki, dzięki współpracy z międzynarodowymi ośrodkami bezpieczeństwa. Instruktorzy Szkoły Auto posiadają certyfikaty ADAC Berlin – Brandenburg, Eco Driving Finland oraz europejskie certyfikaty Ecowill. Ta dbałość o bezpieczeństwo i pobudzanie świadomości jest bardzo istotne, szczególnie w świetle przykrych wydarzeń z udziałem kierowców i pieszych.

Land Rover Discovery Sport. Fot. ZZZico/CC-BY-2.0

Land Rover Discovery Sport. Fot. ZZZico/CC-BY-2.0

Land Rover Discovery Sport – wyniki testu Euro NCAP

Niebawem pierwsze testy samochodów w portalu brd24.pl
Już niebawem będą mogli Państwo dowiedzieć się więcej o tym, jakie bezpieczeństwo oferują samochody sprzedawane na polskim rynku. W portalu brd24.pl rozpoczynamy cykl testów, w których szczególną uwagę będziemy zwracać na rozwiązania wspomagające pracę kierowcy oraz zabezpieczające jego i pasażerów w razie wypadku. Nie będziemy rozbijać samochodów jak Euro NCAP, ale rzetelnie opowiemy Wam, co stanie się z samochodem, gdy dojdzie do nieszczęścia na drodze.
Zaczniemy właśnie od modeli z listy „Best in class” – Mercedesa klasy C i Skody Fabii.

Wojciech Romański, luz