Connect with us

Pojazdy

Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach od 2022 r.? W czwartek głosowanie w PE

Opublikowano

-

W czwartek Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego zdecyduje o standardach bezpieczeństwa nowo wyprodukowanych aut. Wśród proponowanych rozwiązań jest obowiązkowe instalowanie inteligentnych tempomatów (ISA). Według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu rozwiązanie to może zmniejszyć ilość śmiertelnych ofiar o 20 proc.

Nielegalne "wyścigi" stwarzają ogromne niebezpieczeństwo dla mieszkańców Fot. CC0

Parlament Europejski zdecyduje czy po 2022 r. nowe samochody będą musiały mieć system automatycznego dostosowywania prędkości do tej obowiązującej na danej drodze. Fot. CC0

ISA czyli Intelligent Speed Assistance, to system który już dziś jest montowany w takich autach jak Ford, Mercedes-Benz, Peugeot/Citroen, Renault czy Volvo. System ten za pomocą GPS ustala jaka prędkość obowiązuje na drodze po której się poruszamy i wyświetli nam dozwoloną prędkość. Gdy ją przekroczymy da nam ostrzeżenie. Jeśli i to nie poskutkuje – nie zdejmiemy nogi z gazu, nie przyhamujemy – samochód sam się tym zajmie.

W określonych sytuacjach system ma niewielki margines akceptacji dla jazdy z większą – niż wynika to z przepisów – prędkością, ale zaledwie przez kilka sekund. Trzeba go jednak odpowiednio skonfigurować. Dotyczy to sytuacji kiedy na przykład wyprzedzamy ciężarówkę na autostradzie. Jeśli w momencie wyprzedzania pojawi się informacja o konieczności zmniejszenia prędkości, kierowca będzie mógł dokończyć manewr dezaktywując czasowo system. Jeśli po kilku sekundach nie wróci do przepisowej prędkości, dostanie ostrzeżenie. Po powrocie do jazdy zgodnej z limitami system wznowi działanie w normalnym trybie.

Masowe przekraczanie prędkości

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która optuje za instalowaniem systemu w nowych samochodach zwraca uwagę, że nadmierna prędkość, to na europejskich drogach jedna z głównych przyczyn wypadków. ETSC podkreśla, że w miastach gdzie dochodzi do 37 proc. wypadków śmiertelnych między 35 a 75 proc. kierowców jedzie z nadmierną prędkością. Na drogach lokalnych UE gdzie dochodzi do 55 proc. wypadków ofiarami śmiertelnymi prędkość przekracza od 9 do 63 proc. aut, na autostradach (8 proc. wypadków śmiertelnych) między 23 a 59 proc.

W czwartek 21 lutego w Parlamencie Europejskim Komisja Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów będzie głosować nad nowymi standardami bezpieczeństwa w produkcji samochodów. Jedną z propozycji jest właśnie obowiązkowe montowanie systemu ISA. Według ETSC cały pakiet bezpieczeństwa może ocalić życie 25 tys. osób między 2022 a 2037 r. Sam inteligentny tempomat dostosowujący prędkość samochodu do obowiązujących przepisów według ETSC mógłby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na europejskich drogach o 20 proc. – Wzywamy deputowanych do Parlamentu Europejskiego żeby poparli to ważne ratunkowe rozwiązanie. W tej chwili UE ma wyjątkową szansę, by dokonać ogromnej zmiany – zaapelowała do europosłów Graziella Jost z ETSC.

Rekordowy rok we Francji: mniej ofiar o 5,5 proc.

Organizacja zwróciła uwagę, że szereg krajów europejskich zmniejszył dozwolone limity prędkości. Po tym jak Francja obniżyła limit prędkości na drogach poza miastami z 90 do 80 km/h zanotowała rekordowy spadek liczby ofiar śmiertelnych. W 2018 r. było ich mniej o 5,5 proc.

AN