Connect with us

Pojazdy

Od lata auta elektryczne będą musiały emitować dźwięk silnika spalinowego

Opublikowano

-

Od 1 lipca 2019 r. nowe auta elektryczne i hybrydy w UE będą musiał emitować dźwięki podobne do tych charakteryzujących pojazdy spalinowe. Do 2021 r. producenci będą musieli wyposażyć w system dźwiękowy także wyprodukowane wcześniej samochody. Lobbowały za tym organizacje osób niewidomych i niedowidzących, bo ciche pojazdy to dla nich śmiertelne zagrożenie

Ładowanie elektrycznych samochodów. Fot. CC0

Szacuje się, że po drogach UE jeździ już 1,3 mln aut elektrycznych i hybryd. Fot. CC0

Dla mieszkających przy ruchliwych arteriach wielkich metropolii rosnąca popularność elektrycznych czy hybrydowych aut, to spełnienie marzeń o ciszy za oknem. Jednak to co dla jednych jest wielką zaletą elektrycznych samochodów, dla innych może być poważnym zagrożeniem. Organizacje osób niewidomych i niedowidzących od momentu pojawienia się na drogach aut z napędem elektrycznym zwracały uwagę, że powinny one emitować dzięki, bo w przeciwnym razie stanowią niebezpieczeństwo na drodze. Nie tylko zresztą dla osób z problemami ze wzrokiem, ale także dla dzieci, które uczone są także tego by poruszając się po drogach nie tylko rozglądać się, ale także nasłuchiwać.

Odgłos taki jak samochodu z silnikiem spalinowym

Między innymi dzięki aktywności organizacji społecznych udało się przekonać Unię Europejską, że system emisji dźwięków powinien być nieodłącznym elementem wyposażenia samochodu elektrycznego czy hybrydy. W 2014 r. pojawiła się dyrektywa unijna, która zobowiązuje producentów aby od 1 lipca 2019 r. ich pojazdy miały system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Nie chodzi o to by elektryki i hybrydy emitowały ostrzegające sygnał np. dzwonka. Mają one być zbliżone do tych emitowanych przez samochody z silnikami spalinowymi. Osoba oczekując na przejście po dźwięku, podobnie jak przy tradycyjnych autach, ma móc rozpoznać czy samochód przyspiesza czy może wyhamowuje.

AVAS od 2021 r. będzie też obowiązkowy w przypadku samochodów elektrycznych i hybryd sprowadzanych do Europy. Producenci będą musieli wyposażać w niego także auta, które wyjechały na drogi przed lipcem 2019 r.

Kierowca nie wyłączy dźwięku

Strona społeczna ostatnio uzyskała też inną ważną zmianę przepisów z 2014 r. Pierwotnie przewidywały one, że kierowca będzie mógł wyłączyć system AVAS w swoim aucie. Na początku marca Komisja Europejska po konsultacjach z ekspertami i zainteresowanymi organizacjami zaaprobowała zmianę rozporządzenia z 2014 r. Systemu AVAS w samochodach nie będzie można wyłączyć.

Szacuje się, że obecnie po drogach Unii Europejskiej porusza się 1,3 mln elektrycznych bądź hybrydowych samochodów. W najbliższych latach aut tych będzie przybywać – także w Polsce. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i firmy doradczej Frost & Sullivan wynika, że przy zmianie przepisów i wsparciu rynku już w 2040 r. elektryczne aut mogą stanowić blisko 25 proc. wszystkich pojazdów w Polsce.

AN