Connect with us

Pojazdy

Pierwszy motocykl BMW z systemem awaryjnego powiadamiania

Od 2017 r. w motocyklach BMW będzie można dokupić jako opcję system powiadamiania awaryjnego o wypadkach. Inteligentny telefon alarmowy ma pomóc szybciej docierać do poszkodowanych motocyklistów

Opublikowano

-

Od 2017 r. w motocyklach BMW będzie można dokupić jako opcję system powiadamiania awaryjnego o wypadkach. Inteligentny telefon alarmowy ma pomóc szybciej docierać do poszkodowanych motocyklistów

System eCall w motocyklach BMW. Fot. materiały prasowe

System eCall w motocyklach BMW zakłada trzy scenariusze powiadamiania o wypadkach Fot. materiały prasowe

Systemy eCall dowiodły już swojej skuteczności. W 2011 r. w europejskim badaniu okazało się, że dzięki wyposażonym w powiadamianie alarmowe czas, w którym służby ratunkowe docierają do poszkodowanych skraca się nawet o 50 proc. Czasem więc jest to już kwestia życia i śmierci. Nie na darmo więc w całej UE od 2018 r. wszystkie samochody osobowe będą musiały zostać wyposażone w eCall.

BMW, które w swoich samochodach eCall umieściło po raz pierwszy w 1999 r., teraz po raz pierwszy zaoferuje ten system w swoich motocyklach. Firma zakłada, że powiadamianie alarmowe będzie dostępne jako opcja wyposażenia w jednośladach tej marki już od przyszłego roku.

Jak to działa? W wielkim skrócie – dzięki zainstalowanemu w motocyklu modułowi telefonii komórkowej wraz z lokalizacją GPS, służby ratunkowe będą w stanie po pierwsze szybko otrzymać sygnał, że motocyklista uległ wypadkowi, nawiązać z nim łączność (jeśli to będzie możliwe) oraz precyzyjnie zlokalizować miejsce wypadku. Pomogą w tym wszystkim czujniki i specjalne oprogramowanie.

Bowiem powiadamianie alarmowe zakłada trzy scenariusze:

W pierwszym z nich – zakładającym poważny wypadek – połączenie alarmowe nawiązywane jest automatycznie z BMW Call Center. Poszkodowany kierowca pozostanie pod opieką rozmówcy aż do przyjazdu karetki pogotowia. Pomoc zostanie wysłana na miejsce również po braku nawiązania kontaktu głosowego z kierowcą. Wyświetlacz motocykla będzie wskazywał, że system eCall zainicjował pomoc. Tego procesu nie będzie można przerwać.

W drugim scenariuszy – gdy dochodzi do lżejszej stłuczki lub kolizji – powiadamianie eCall wywoływane jest po 25 sekundach. Gdy pomoc nie jest konieczna, kierowca może unieważnić połączenie alarmowe naciśnięciem przycisku.

Trzeci scenariusz zakłada ręczne wywołanie eCall przez naciśnięcie przycisku na kierownicy. Wówczas nawiązywane jest połączenie głosowe – i jest ono konieczne do podjęcia dalszych działań. Takie połączenie może być uruchomione tylko gdy motocykl się nie porusza i jego zapłon jest wyłączony.

Czujniki zamontowane w motocyklowym systemie eCall BMW będą potrafiły odróżnić przewrócenie motocykla podczas postoju i bez uczestniczenia w tym innych użytkowników ruchu. Dzięki czujnikom obsługa Call Center wie też precyzyjnie, jakie jest położenie przewróconego motocykla (kąt nachylenia).

red