• Home »
  • Pojazdy »
  • Robisz to przed wyjazdem na wakacje? Bo 1/3 kierowców sprawdza tylko raz na pół roku

Robisz to przed wyjazdem na wakacje? Bo 1/3 kierowców sprawdza tylko raz na pół roku

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Więcej zużytego paliwa, dłuższa droga hamowania i gorsza sterowność samochodu – to efekt jednego zaniedbania. Czy wiesz, jakiego?

Bezpieczna podróż na wakacje. Źródło: PZPO

W drodze na wakacje najważniejsze jest bezpiecznie dojechać do celu. Źródło: PZPO

Dobre i sprawdzone w serwisie opony, prawidłowe ciśnienie, odpowiednia głębokość bieżnika, wyposażenie awaryjne – to najważniejsze elementy, które należy sprawdzić przed podróżą autem na wakacje. Ważna jest też kontrola stanu technicznego pojazdu – przyczyną wielu wypadków są awarie samochodu. Choć rośnie liczba kierowców sprawdzających ciśnienie regularnie raz w miesiącu (44 proc.), to nadal 1/3 robi to tylko raz na pół roku.

– Dla naszego własnego zdrowia przed wyjazdem w podróż sprawdźmy opony i podstawowe układy w naszym samochodzie czy motocyklu. Opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą i jednocześnie drugim, a w samochodach z turbo trzecim, najszybciej obracającym się elementem mechanicznym. Systemy bezpieczeństwa i czujniki czerpią informacje z koła, dlatego jakość i bardzo dobry stan opon jest niezwykle ważny. Zastosowanie kilku podstawowych reguł dotyczących przygotowania samochodu przed wyjazdem realnie wpłynie na poziom bezpieczeństwa kierowców i ich rodzin podczas letnich wypraw – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

To dziesięć punktów, które powinieneś przeczytać, zanim ruszysz na wakacyjną przygodę:

1. Sprawdź ciśnienie w oponach.
To jeden z najważniejszych parametrów zapewniających bezpieczeństwo na drodze. Od tego zależy, czy opona będzie dobrze przylegać do jezdni w czasie przyspieszania, hamowania i na zakrętach. Zbyt niskie ciśnienie to znacznie dłuższa droga hamowania, ale także pogorszenie kierowalności samochodu i motocykla, szybsze zużycie opon oraz częstsze tankowanie – ze względu na zwiększone opory toczenia. Gdy ciśnienie jest o 30-40 proc. za małe, opona w czasie jazdy może rozgrzać się do takiej temperatury, że wystąpią uszkodzenia wewnętrzne oraz rozerwanie. Poziomu napompowania opony nie można ocenić „na oko” – w nowoczesnym ogumieniu „kapeć” zauważyć można dopiero, gdy brakuje 30 proc. ciśnienia, a to już o wiele za późno. Warto pamiętać, że ciśnienie należy mierzyć na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km.

2. Nie ma jednego prawidłowego ciśnienia dla wszystkich aut.
To producent samochodu określa, jaki poziom tego parametru jest dostosowany do danego modelu czy wersji silnika – dlatego prawidłowych wartości ciśnienia trzeba szukać w instrukcji obsługi lub na etykietach w drzwiach pojazdu, a następnie zwiększyć ciśnienie do poziomu ustalonego przez producenta.

3. Nie zapomnij o kole zapasowym.
Sprawdź, czy koło zapasowe nie ma uszkodzeń oraz zadbaj o odpowiednie ciśnienie. Jeśli nie masz kompresora w bagażniku, to na trasie trudno będzie je napompować. Zapasowe ogumienie skróci czas naprawy i szybciej dojedziesz do celu.

4. Zmierz głębokość bieżnika.
Powinna ona wynosić minimum 1,6 mm (to wymaganie prawne w Polsce, za granicą mogą być inne!) w przypadku braku tzw. wskaźników zużycia na oponie. Sprawdź rekomendacje producenta opon do jakiej głębokości bieżnika są bezpieczne. To ważny parametr – podczas jazdy w deszczu może pojawić się zjawisko aquaplaningu, czyli utraty przyczepności po wjechaniu w wodę.

5. Sprawdź stan opon oraz felg.
Obejrzyj opony albo pojedź na kontrolę do wulkanizatora. Jeśli na boku pojawiły się spękania, przecięcia albo wybrzuszenia – to opona jest uszkodzona, przez co podróż nie będzie bezpieczna.

6. Dostosuj opony do sezonu letniego.
Jazda na oponach zimowych przy letnich temperaturach nie jest bezpieczna, ani ekonomiczna. Zbyt miękka mieszanka gumowa opon zimowych przy wysokich temperaturach znacząco wydłuża drogę hamowania i pogarsza przyczepność na zakrętach. Opony zimowe latem dużo szybciej się zużywają i mają znacznie większe opory toczenia, od których zależy spalanie naszego samochodu. Ogumienie całoroczne nie zapewnia takiej przyczepności latem, jak opony letnie – uwzględnij to i dostosuj prędkość jazdy.

7. Pojedź do mechanika na szybki przegląd.
Stan hamulców, opon, układu kierowniczego i zawieszenia mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

8. Podczas drogi pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej odległości od samochodu, który jedzie przed tobą.
Dobra zasada to zachowanie odległości w metrach równej podwójnej prędkości samochodu.

9. Nie jedź zmęczony.
Doskonale przygotowany samochód może okazać się bezużyteczny, jeśli kierowca nie będzie w stanie odpowiednio zareagować na różne sytuacje na drodze. Zmęczenie powoduje, że kierowca reaguje za kierownicą z takim opóźnieniem, jak po wypiciu alkoholu.

10. Zadbaj o odpowiednie wyposażenie awaryjne.
Bardzo przydatna na wyjeździe może okazać się apteczka, koc, latarka i trójkąt ostrzegawczy. Sprawdź też wymagania odnośnie wyposażenia samochodu w krajach, przez które będziesz jechać.

red