• Home »
  • Pojazdy »
  • Top 5 marek samochodów najczęściej przekraczających prędkość w Polsce

Top 5 marek samochodów najczęściej przekraczających prędkość w Polsce

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Sprawdziliśmy, jakie marki samochodów były najczęściej rejestrowane przez fotoradary w Polsce

Wygląda na to, że Volkswagen powinien w Polsce zacząć myśleć nad jakąś kampanią skierowaną do klientów. Już po raz drugi samochody tej marki zajęły pierwsze miejsce pod względem wykroczeń na drodze. To kierowcy jeżdżący autami ze znaczkiem VW najczęściej są przyłapywani w Polsce na przejeżdżaniu na czerwonym świetle (zobacz ranking na podstawie danych z rejestratorów CANARD). Okazało się również, że kierowcy tej marki najczęściej są rejestrowani przez fotoradary przy przekraczaniu dozwolonej prędkości.

Tymczasem głównymi przyczynami wypadków na polskich drogach – jak wynika z zestawienia KGP za 2015 r. – są po pierwsze nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, a po drugie – nadmierna prędkość.

Sprawdziliśmy, jakie marki samochodów w pierwszym półroczu były najczęściej rejestrowane przez fotoradary Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Okazało się, że top 5 wygląda identycznie jak w przypadku marek najczęściej przyłapywanych przez rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.

Przez pierwszych sześć miesięcy tego roku fotoradary zarejestrowały ponad pół miliona naruszeń – 522 tys. kierowców w tych miejscach jechało szybciej niż to dozwolone.
Czołówkę najczęściej rejestrowanych pojazdów otwiera Volskwagen Volkswagen (63,2 tys. naruszeń). Dalej jest Opel (41,9 tys.) i Renault (40,7 tys.). Czwarte miejsce – choć minimalnie odbiegające od Renault to Mercedes-Benz (40,2 tys.). Stawkę zamyka Ford (33,0 tys.).

Top 5 marek samochodów najczęściej przekraczających dozwoloną prędkość w Polsce. Źródło: brd24.pl

Kolejność w tym zestawieniu – tak, jak w przypadku rejestracji przejazdów na czerwonym świetle – odwzorowuje trochę liczbę zarejestrowanych w Polsce pojazdów.

Jak wynika z danych (z 2012 r. według PZPM) w kraju najwięcej zarejestrowanych jest samochodów marki Opel (1 236 297). A potem w kolejności: Fiat – 1 153 911, Volkswagen – 1 130 852, Ford – 791 290, Renault – 713 905, Daewoo – 492 213, Skoda – 474 358, Toyota – 442 060,  Audi – 370 758, Peugeot – 369 184.

Podobnie wygląda to w przypadku samochodów w wieku 11-20 lat, czyli tych, których w Polsce jest najwięcej. Z danych SAMAR wynika, że najwięcej w Polsce mamy Opli Astra. Jest ich dokładnie 458 153, co stanowi blisko 5,2 procent ogólnej liczby pojazdów wyprodukowanych w latach 1994-2003. Tuż za astrami plasują się dwa modele Volkswagenów: Golf i Passat. Jest ich odpowiednio 446 064 (blisko 5 procent) i 366 580 (niemal 4,1 procent). Miejsce czwarte i piąte w tej klasyfikacji zajmują kolejne Ople: Vectra ( 260 260, czyli około 3 procent) i Corsa (258 802, czyli 2,9 procent). Szósty jest Fiat Seicento (232 292 – 2,6 procent), zaś siódmy Volkswagen Polo (216 262 – 2,41 procent). Ósme miejsce zajmuje Audi A4. Takich samochodów w przedziale 11-20 lat mamy w Polsce 210 248, co daje niespełna 2,4 procent. Miejsce dziewiąte to prawdziwy powrót do przeszłości. Zajmuje je Fiat 126p. Po polskich drogach nadal jeździ blisko 200 tysięcy mniej, lub bardziej wysłużonych maluchów (2,2 procent). Pierwszą dziesiątkę zamyka Ford Mondeo (196 326 sztuk, czyli ok. 2,2 procent).

Jakie więc można wyciągnąć wnioski? Podstawowy jest taki – w każdej grupie użytkowników danych marek samochodów są kierowcy, którzy za nic mają przepisy i innych użytkowników dróg.

red