Connect with us

Pojazdy

Co trzeci samochód w Polsce ma problem z kołami. Co robimy nie tak?

Niewyważone koła niszczą opony i zawieszenie, powodują drgania kierownicy i zmniejszają sterowność. Polscy kierowcy są w Europie jednymi z tych, którzy najgorzej dbają o prawidłową eksploatację opon. Z tego powodu ogumienie nawet 28 proc. samochodów ma widoczne wady

Opublikowano

-

Niewyważone koła niszczą opony i zawieszenie, powodują drgania kierownicy i zmniejszają sterowność. Polscy kierowcy są w Europie jednymi z tych, którzy najgorzej dbają o prawidłową eksploatację opon. Z tego powodu ogumienie nawet 28 proc. samochodów ma widoczne wady. To czwarty najgorszy wynik w UE

Wyważanie kół. Fot. CC0

Niewyważone koła są powodem wielu groźnych usterek i podnoszą koszt eksploatacji samochodu. Fot. CC0

Temperatura się podnosi, widać pierwsze oznaki wiosny, więc za kilka tygodni zacznie się oblężenie warsztatów samochodowych. Przy zmianie opon z zimowych na letnie należy jednak przypilnować, żeby nie tylko zmienić opony, ale jednocześnie odpowiednio wyważyć koła. Czynność ta obok kontroli ciśnienia oraz głębokości bieżnika jest jednym z ważnych elementów zapobiegania usterkom.

Hałas, drgania kierownicy? Czas na wizytę u mechanika

Podczas jazdy z prędkością 130 km/h, koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad tysiąc razy na minutę, więc prawidłowe rozłożenie masy jest bardzo istotne. Niedobrze wyważone koła źle wpływają nie tylko na drgania kierownicy, ale też na szybsze zużycie układu kierowniczego i zawieszenia. Przyczyniają się również do nadmiernego zużycia opon.

Na złe wyważenie kół może wskazywać wzrastający wraz z prędkością hałas i drgania zawieszenia oraz kierownicy, często mylone z awarią układu kierowniczego. Stopniowo pogarsza się również sterowność samochodu, a na oponach możemy zauważyć ślady nietypowego zużycia bieżnika. Efektem złego wyważenia będzie także szybsze zużycie elementów zawieszenia np. amortyzatorów czy poduszek amortyzatorów.
Regularna kontrola ustawień kół pomoże uniknąć kosztownych napraw i wymiany rozbudowanych elementów układu kierowniczego lub zawieszenia. Z tego powodu zalecane jest wyważenie kół przy każdej sezonowej wymianie ogumienia. Jeśli ktoś zdecydował się na opony całoroczne także dwa razy w roku powinien udać się do warsztatu, by sprawdzić wyważenie kół.

Skontroluj auto po kolizji

W serwisie oponiarskim powinniśmy się też pojawić zarówno po kolizji, jak i uderzeniu bocznym w krawężnik przy większej prędkości. Trzeba wówczas sprawdzić geometrię zawieszenia. Może się okazać, że po uderzeniu zawieszenie zmieniło swoje nastawy i będzie np. ząbkowało opony, doprowadzając do ich wcześniejszego zużycia.
– Wyważenie kół to czynność serwisowa, która jest często bagatelizowana przez kierowców. Kontrola ustawień oraz odpowiednie rozłożenie masy w kołach powinno towarzyszyć każdej sezonowej zmianie opon – uważa Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. I dodaje: – Dokładne wyważenie kół i precyzyjne ustawienie zawieszenia to wydłużenie życia naszych opon, prawidłowego działania układu zawieszenia oraz zachowania odpowiedniej sterowności samochodu.

Badanie Komisji Europejskiej (Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem, grudzień 2014 r.) dowodzi, że w Polsce 28 proc. samochodów posiada ogumienie z widocznymi wadami spowodowanymi złą eksploatacją. To czwarty najgorszy wyniki w UE.

AN