Connect with us

Pojazdy

Wjazd do centrów miast tylko dla aut spełniających kryteria bezpieczeństwa dla pieszych?

Opublikowano

-

Szef Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu uważa, że regulowanie wjazdu do centrów miast powinno odbywać się nie tylko ze względu na poziom emisji spalin pojazdów. Powinno się też wprowadzić restrykcje dla pojazdów niebezpiecznych dla pieszych i rowerzystów

Porsche macan - kierowca tego typu samochodu zabił w Berlinie czworo pieszych. Fot. ahya S. from United States/CC BY 2.0

Porsche macan – kierowca tego typu samochodu zabił  niedawno w Berlinie czworo pieszych. Fot. ahya S. from United States/CC BY 2.0

W Niemczech – po wypadku w Berlinie z udziałem SUV-a porsche – rozpoczęła się dyskusja, w której postulowany jest zakaz wjazdu do miast samochodów tego typu. Są one mniej bezpieczne przy zderzeniach z niechronionymi uczestnikami ruchu. Do niedawna SUV-y o masie przekraczającej 2,5 tony w ogóle nie musiały spełniać europejskich norm dotyczących ochrony pieszych. Zmieniło się to w 2014 r., ale np. Porsche Macan uczestniczący w wypadku w Berlinie z takiego wyłączenia od norm jeszcze skorzystał. Zgodnie z testami Euro NCAP 2014, Porsche Macan uzyskał wynik ochrony pieszych na poziomie 60 proc., a „przednia krawędź maski nie zdobyła punktów, przy zapewnieniu słabej ochrony”.

Głos w sprawie takich samochodów w miastach publicznie zabrał teraz szef ETSC. – Piesi i rowerzyści stanowią obecnie większy odsetek osób umierających na naszych drogach po prostu dlatego, że jak dotąd środki bezpieczeństwa pojazdów priorytetowo traktowały przede wszystkim osoby znajdujące się w pojeździe – zauważył Antonio Avenoso. – Kiedy patrzymy na to, jak uczynić obszary miejskie bezpieczniejszymi, wymaganie, aby pojazdy wjeżdżające na tereny mieszkalne miały wysoki minimalny standard ochrony pieszych i rowerzystów oraz technologii, takich jak zautomatyzowane hamowanie awaryjne z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, może być dobrym wyborem dla miast. Jesteśmy przyzwyczajeni do ograniczeń w centrach miejskich dotyczących niektórych samochodów ze względu na obawy dotyczące jakości powietrza. Dlaczego by nie postawić także wymogów dla samochodów stanowiących nieuzasadnione zagrożenie dla niechronionych użytkowników dróg? – zapytał.

ai