Connect with us

Badania

Londyn wypuszcza na ulice autonomiczne samochody

Trzy brytyjskie firmy pracują nad projektem GATEway. Już w lipcu w Londynie mają zacząć kursować autonomiczne samochody. Będą podobne do elektrycznych kabin, które wożą pasażerów na lotnisku Heathrow

Opublikowano

-

Trzy brytyjskie firmy pracują nad projektem GATEway. Już w lipcu w Londynie mają zacząć kursować autonomiczne samochody. Będą podobne do elektrycznych kabin, które wożą pasażerów na lotnisku Heathrow

Autonomiczne pojazdy GATEway mają zadebiutować w Londynie latem 2016 r. Fot. Gateway

Autonomiczne pojazdy GATEway mają zadebiutować w Londynie latem 2016 r. Fot. Gateway

Elektryczne autonomiczne kabiny na brytyjskim lotnisku przewiozły już 1,5 mln pasażerów i w sumie przejechały ponad 3 mln kilometrów. Teraz wyrwą się z lotniska i w ogóle ze specjalnych torów jazdy. Dzięki projektowi GATEway już latem w Greenwich autonomiczne kabiny pojawią się na ulicach. W lipcu rozpoczną się trzymiesięczne testy, z pierwszymi wybranymi pasażerami. Potem z testowych kabin będą też mogli korzystać wszyscy mieszkańcy.

Do jednego pojazdu zmieści się sześciu pasażerów. Podczas testów w każdym aucie będzie też obecny steward, którego zadaniem będzie nacisnąć przycisk alarmowy, gdyby wystąpił jakiś problem.

Wprowadzenie autonomicznych samochodów nastąpi ramach projektu GATEway. Jest on warty 8 mln funtów i finansowany z przez Innovate UK oraz brytyjski przemysł. Nad autonomicznymi kabinami pracują trzy firmy: Westfield Sportcars (odpowiadać będzie za wyprodukowanie i testowanie autonomicznych pojazdów), Heathrow Enterprise (odpowiadać będzie za oprogramowanie) i Oxbotica (zapewni mapowanie i zajmie się „innymi sensorami”, by zapewnić jak największe bezpieczeństwo podróży).

Brytyjczycy podkreślają, że dzięki takim projektom biorą udział w światowym wyścigu technologicznym. Mają nadzieję, że po sukcesie projektu GATEway autonomiczne kabiny będą pojawiać się w wielu miastach. – Projekt GATEway to doskonała okazja, by zbudować coś nowego opierając się na koncepcji Heathrow POD – naszym unikalnym o zerowej emisji zanieczyszczeń systemie transportu między Terminalem 5 a parkingiem. Ten transport zastąpił 70 tys. autobusowych przejazdów, co pozwoliło uniknąć emitowania ok. 100 ton CO2 rocznie.

W ramach brytyjskiego projektu badany będzie również stopień publicznej akceptacji dla wahadłowego ruchu automatycznych pojazdów w ramach miejskiej komunikacji. Pod uwagę brana będzie również koncepcja autonomicznego dostarczania przesyłek.

red