Connect with us

Badania

Wielka Brytania ujawnia „ukryty problem”. Co trzecia ofiara wypadku nie ma zapiętych pasów

Opublikowano

-

Dużo ponad 90 proc. Brytyjczyków zapina pasy w samochodach i ten problem zszedł na dalszy plan. Ale właśnie powraca z całą mocą. Raport Parlamentarnej Rady Doradczej ds. Bezpieczeństwa Transportu (PACTS) ujawnił, że 27 proc. tych, którzy zginęli w samochodach w 2017 r. nie miało zapiętych pasów

Pasy bezpieczeństwa Fot. CC0

Niemal wszystkie dzieci podróżujące na tylnej kanapie mają zapięte pasy. Gorzej jest wśród dorosłych. Tylko 78,9 proc. z nich zapina pasy jadąc z tyłu – wynika z brytyjskich danych. Fot. CC0

Pasy bezpieczeństwa są do dziś najskuteczniejszym biernym systemem bezpieczeństwa w samochodach. Ich zapięcie zmniejsza ok. 50 proc. ryzyko zgonu lub ciężkich obrażeń przy wypadku. W Wielkiej Brytanii ich zapięcie jest obowiązkowe dla jadących z przodu od 1983 r. Obowiązek zapinania ich także przez pasażerów na tylnej kanapie wszedł w życie w 1991 r. Od tamtej pory na Wyspach organizowano dziesiątki kampanii społecznych mających na celu informowanie Brytyjczyków o obowiązku zapinania pasów czy sposobie ich działania w razie wypadku. Decydenci uznali, że niezapięte pasy bezpieczeństwa nie są już problemem. Badania z 2017 r. wskazują, że 98,6 proc. brytyjskich kierowców i 96,6 proc. pasażerów siedzących z przodu zapina pasy. Na tylnej kanapie 92,7 proc. osób podróżuje z zapiętymi pasami.

Wyniki badań dotyczących zapinania pasów od dawna wskazywały więc, że ten obowiązek stał się dla Brytyjczyków w nawykiem. Dlatego ujawniony niedawno raport Parlamentarnej Rady Doradczej ds. Bezpieczeństwa Transportu (PACTS) jest szokiem. Jego autorzy analizując wypadki w 2017 r. wskazały, że na brytyjskich drogach zginęło 212 osób, które podróżowały samochodem bez zapiętych pasów oraz, że tysiąc ciężko rannych też nie miało zapiętych pasów w chwili wypadku.

To porażający odsetek. Prawie co trzeci zmarły w wypadku w Wielkiej Brytanii (27 proc.) jechał bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. W całej grupie zabitych i poważnie rannych ci jadący samochodem bez zapiętych pasów stanowią 11,3 proc. A w badaniu wzięto od uwagę tylko te przypadki, w których policja odnotowała czy pasy były zapięte. Jak wskazuje raport PACTS ranni – zwłaszcza lżej – po wypadku często nie przyznają się do tego, że nie mieli zapiętych pasów.

Dorośli na tylnej kanapie

PACTS w swoim raporcie „Seat Belts: The Forgotten Road Safety Priority” wskazuje, że wciąż istnieje niewielka mniejszość, która nie zapina pasów bezpieczeństwa. Nie jest to demograficznie i społecznie jednorodna grupa. Z danych wynika, że niezapinanie pasów dotyczy częściej mężczyzn niż kobiet oraz osób młodych w wieku 16-35 lat. Częściej dotyczy mieszkańców ubogich terenów Wielkiej Brytanii i osób podróżujących w starszych samochodach. Częściej też pasów nie zapinają pasażerowie niż kierowcy.

Problem dotyczy zwłaszcza dorosłych podróżujących na tylnej kanapie. O ile średnia zapiętych pasów osób podróżujących z tyłu to 92,7 proc. to w przypadku dorosłych siedzących z tyłu pasy zapina tylko 78,9 proc. Na niezapięte pasy podróżujący samochodami pozwalają sobie częściej podczas jazdy w nocy. Podróżowanie bez pasów jest też powiązane z byciem pod wpływem alkoholu lub narkotyków.

Rekomendacje: jazda bez pasów uznana za przestępstwo i 3 punkty karne

W związku z tymi ustaleniami PACTS zarekomendował zmiany. Komisja proponuje, by jazda bez pasów została zakwalifikowana jako przestępstwo drogowe, a za niezapięte pasy powinien obowiązywać nie tylko mandat karny (dziś to 100 funtów), ale także trzy punkty karne.

Eksperci PACTS proponują także stosowanie nowych technologii w postaci fotoradarów, które pozwolą na wykrycie i ukaranie kierowców jadących z niezapiętymi pasami. PACTS jest też zdania, że Euro NCAP powinien w dalszym ciągu zachęcać i przekonywać producentów aut do rozwijania i instalowania w nowych autach technologii, które wymuszą na kierowcach i pasażerach zapinanie pasów.

Polska? Nic nie wiemy o pasach po wypadkach

W Polsce wiemy jedynie, ile osób statystycznie zapina pasy bezpieczeństwa.  Z opublikowanych w 2015 r. wyników badań, które dla Krajowej Rady BRD przeprowadził Instytut Transportu Samochodowego i firma Heller Consult Sp. z o. o. wynika, że pasy zapina. 93 proc. kierowców samochodów osobowych i 94 proc. pasażerów jadących z przodu. Mniej zdyscyplinowani są pasażerowie na tylnej kanapie. Pasy zapina tylko 71 proc. z nich.

Nie wiadomo jednak, ile ofiar śmiertelnych wypadków w Polsce nie miało zapiętych pasów w chwili wypadku. Takich danych nikt w Polsce nie gromadzi i nie publikuje. Nie wiemy więc, ilu Polaków ginie wciąż tylko dlatego, że nie dali sobie sami możliwych szans na przeżycie zderzenia. Patrząc na statystyki dotyczące badania dla Krajowej Rady BRD, które wskazują na niższy odsetek używania pasów niż w Wielkiej Brytanii, można zakładać, że nad Wisłą śmierć bez pasów ponosi dużo więcej niż na Wyspach.

AN