Connect with us

Badania

Zdaniem Hiszpanów ruch samochodów w miastach może być mniejszy aż o 40 proc.

Opublikowano

-

Hiszpanie sprawdzili, czy mieszkańcy stolicy Kraju Basków byliby skłonni porzucić samochód na rzecz spaceru czy jazdy rowerem jeśli mają do pokonania niewielkie odległości. Okazało się, że można by ograniczyć podróże samochodem nawet o 40 proc. gdyby było więcej infrastruktury dla jednośladów a przemieszczanie się w ten sposób było bezpieczniejsze

Rowerzysta. Fot. CC0/LibreShot.com

Gdyby było bezpieczniej i poprawiła się rowerowa infrastruktura nawet 40 proc. samochodowych podróży w mieście mogłoby zostać zastąpionych przez te rowerowe – wynika z badań naukowców Politechniki Madryckiej. Fot. CC0/LibreShot.com

Mieszkańcy Victoria- Gasteiz – 240 tys. miasta w Kraju Basków  odpowiadali na ankiety badaczy z Politechniki w Madrycie na temat zastępowania transportu samochodowego innymi formami przemieszczania się (pieszo bądź rowerem). Naukowcy do swoich badań użyli też danych z monitoringu ruchu, jak i narzędzi takich jak Google Maps API.

Badani mieszkańcy zadeklarowali, że dystanse w granicach 1,6 -2 km mogliby pokonywać pieszo a te w granicach 3,5-4,5 km rowerem.  Naukowcy na tej podstawie obliczyli, że można by w ten sposób wyeliminować część ulicznego ruchu. Przemieszczanie się piechotą mogłoby zastąpić do 20 proc. samochodowych podróży. Jazda rowerem na trasach pokonywanych do tej pory samochodem wyeliminowałaby nawet 30-40 proc. takich podróży.

Niebezpieczna jazda, uboga infrastruktura rowerowa

Dlaczego mimo  swoich deklaracji mieszkańców Victoria- Gasteiz wybierają samochód zamiast spaceru czy jazdy rowerem? O to też zapytali ich badacze Politechniki Madryckiej. W pierwszym rzędzie mieszkańcy wskazali na obawy o swoje bezpieczeństwo oraz braki związane z infrastrukturą jak i również konieczność dokonywania napraw w rowerze. Tak odpowiadało 56 proc. ogółu badanych i 71 proc. użytkowników samochodów.  Badani zwracali uwagę na to, że jest za mało miejsc do zaparkowania roweru, a także niezbyt rozbudowana sieć ścieżek rowerowych. Część osób wskazywała  na niedostateczną kondycję fizyczną, która uniemożliwi przemieszczanie się pieszo bądź rowerem.

– Uzyskane dane mogą być ważną informacją dla odpowiedzialnych za politykę transportową – powiedział Javier Deloso, jeden z autorów badania. – Dane na temat barier, które zniechęcają do aktywnego przemieszczania się mogą pomóc w wypracowaniu najlepszych rozwiązań tak by zastępować krótkie podróże samochodem na te rowerowe – dodał Deloso.

AN