Connect with us

Infrastruktura

Gdynia. Nie sprawdzą, dlaczego TIR przerwał barierę i spadł z estakady

10 kwietnia ciężarówka spadła z Estakady Kwiatkowskiego. Zdaniem drogowców są tam odpowiednie bariery drogowe, a TIR uderzył w nie pod nietypowym kątem

Opublikowano

-

10 kwietnia ciężarówka spadła z Estakady Kwiatkowskiego. Zdaniem drogowców są tam odpowiednie bariery, a TIR uderzył w nie pod nietypowym kątem

Wypadek. Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni. Fot. KG PSP

Po wypadku na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni nie przeprowadzono audytu infrastruktury. Drogowcy uważają, że są tam zainstalowane właściwe bariery. Fot. KG PSP

Wypadek na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni był jednym z głośniejszych. 10 kwietnia TIR przebił bariery ochronne i spadł na trawnik. Ciężko ranny kierowca został uwięziony w zgniecionej kabinie. Wyciągnęli go z niej strażacy.
Pojawiło się pytanie – dlaczego bariery ochronne na estakadzie nie zapobiegły wypadkowi? Temu przecież te urządzenia mają służyć.

Powinny zatrzymać auto o masie 10 ton

Jak sprawdził portal brd24.pl na Estakadzie Kwiatkowskiego zainstalowane są  bariery stalowe SP-06/1, jedne z najczęściej stosowanych na obiektach mostowych w Polsce. – Są to bariery typowe, wzmocnione, o ograniczonej podatności, stosowane od lat siedemdziesiątych do dziś – informuje Stefan Benkowski, kierownik działu dróg w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Inżynier podkreśla też, że zainstalowane podczas budowy obiektu bariery spełniają wymagania zapisane w wytycznych opracowanych przez GDDKiA w 1994 r. Czyli musiały przejść pozytywnie test zderzeniowy z pojazdem osobowym o masie co najmniej 1000 kg, rozpędzonym do 100 km/h i uderzającym pod kątem 15-20 stopni. Musiały też wytrzymać uderzenie samochodu ciężarowego lub autobusu o masie co najmniej 10 t rozpędzonego do 70 km/h i uderzającego pod kątem 15 stopni.

Inżynier ZDiZ: bariery zapewniają jedynie optymalny stopień bezpieczeństwa

Dlaczego więc bariery nie powstrzymały przed wypadnięciem z estakady TIR-a? Zdaniem inżyniera Benkowskiego kąt uderzenia przewyższał parametry kątów badanych w testach barier. – Bariery ochronne zapewniają jedynie optymalny stopień bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego i nie gwarantują wszystkim pojazdom i w każdych warunkach powstrzymania przed wypadnięciem z obiektu mostowego – tłumaczy.
Z tego powodu oraz dlatego, że wypadniecie zakwalifikowano jedynie jako kolizję,  Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni nie przeprowadził żadnego audytu infrastruktury po wypadku.
– Estakada Kwiatkowskiego podlega przeglądom rocznym i pięcioletnim. Na podstawie ich wyników obiekt jest dopuszczany do użytkowania – zaznacza Stefan Benkowski.

GDDKiA chce bezpieczniejszych barier

Być może takie sytuacje, jak ta w Gdyni, niebawem nie będą się mogły przytrafić. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad niedawno opublikowała propozycję nowych wytycznych do stosowania barier ochronnych na drogach. Podniesiono w niej normy bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać te urządzenia. Projekt wzbudził jednak kontrowersje, bo okazało się, że nowe wymagania spełniają dziś produkty tylko jednej firmy w Polsce (tu więcej o tej sprawie).

Łukasz Zboralski