Connect with us

Infrastruktura

Rząd ogłasza Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Na pierwszy ogień przejścia dla pieszych

Opublikowano

-

Rząd przyjął dziś Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Za 2,5 mld przebudowane zostać mają drogi krajowe. W pierwszej kolejności poprawiane będą przejścia dla pieszych
Premier Mateusz Morawiecki ogłaszający Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 Fot. Adam Guz/KPRM

Premier Mateusz Morawiecki ogłaszający Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 Fot. Adam Guz/KPRM

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 to plan opracowany w Ministerstwie Infrastruktury. Dzięki inwestycjom i poprawie elementów dróg na bezpieczniejsze, rząd chce zmniejszyć liczbę wypadków drogowych i ich ofiar. Na projekt przeznaczonych będzie 2,5 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego. Resort infrastruktury podkreśla, że to ” pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę”.

– Do rozwoju systemu transportowego kraju podchodzimy kompleksowo. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dodatkowe 2,5 mld zł na pewno przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Po pierwsze przejścia

W komunikacie Ministerstwo Infrastruktury jasno dało do zrozumienia, że akcenty położone w programie mają związek ze zmianą prawa w sprawie pieszych, które aktualnie procedowane jest w parlamencie (Senat zagłosował za nowelizacją w sprawie pieszych – czytaj o tym). Dlatego w pierwszej kolejności poprawa infrastruktury na drogach krajowych dotyczyć będzie przejść dla pieszych – będą one doświetlane, przebudowywane na takie z azylami itp.

– Nowy program, w ramach którego będą realizowane zadania infrastrukturalne zwiększające bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jest powiązany z działaniami legislacyjnymi i edukacyjnymi. Mają one na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych. Opracowane zostały wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, prowadzimy także szkolenia edukacyjne dla zarządców dróg, aby poznali zasady projektowania i budowy bezpiecznej infrastruktury – powiedział wiceminister Rafał Weber.

Przy okazji – warto zauważyć freudowską pomyłkę w komunikacie dla mediów. Resort napisał w nim bowiem o przebudowie przejść tak: „Będzie to działanie komplementarne z procedowanymi zmianami ustawowymi przewidującymi przyznanie pierwszeństwa pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię”.
W rzeczywistości nowelizacja prawa nakaże kierowcom w Polsce ustępować pieszemu „wkraczającemu” na przejście a nie tak – jak w większości zachodnich państw UE pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia. Zmianę zapisu na pieszego „zamierzającego” przejść postulowała w Sejmie Lewica. Jednak większość posłów tak daleko (w ich mniemaniu) nie chciała się ze zmianami prawa posuwać. Posłanka Agnieszka Bąk (Lewica) już zapowiadała, że powinno to być przedmiotem kolejnej nowelizacji w przyszłości.

Co przebudują oprócz przejść?

GDDKiA w ramach PBID 2021-2024 będzie realizować m.in. takie zadania:

· budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,

· budowa zatok autobusowych,

· przebudowa skrzyżowań,

· budowa lewoskrętów,

· budowa kładek dla pieszych,

· montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,

· poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,

· likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,

· poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,

· dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,

· wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,

· zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,

· montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,

· poprawa parametrów użytkowych jezdni,

· poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,

· poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,

· uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

luz